سوغات آذربایجان شرقی را بیشتر بشناسید
نوشته شده توسط : zwembril

در این میان گاه آشنایی گردشگران نسبت به سوغات و صنایع دستی منطقه ای حتی می تواند انگیزه سفر به آن خطه باشد.

آذربایجان شرقی به عنوان مقصد دیرین گردشگری با برخورداری از انواع گوناگون صنایع دستی و سوغات جزو استانهایی است كه مسافران را نزد اقوامشان شرمنده نكرده و آنها را دست خالی به شهرشان برنمی گرداند.

سوغات این خطه از میهن اسلامی در دو دسته خوراكیها و صنایع دستی قابل بررسی است.

در بخش صنایع دستی می توان به قالیهای دستباف و تابلوفرشهای نفیس و بی نظیر اساتید تبریزی اشاره كرد كه هنر دستشان آوازه جهانیان است.

تابلوفرشهای دستباف تبریز رنگ و نگاری خاص و برخاسته از مهارت و حساسیت بافندگان آن دارد زیرا تفاوت فرش بودن آن را با تابلوی نقاشی تنها با لمس كردن می توان درك كرد.

تابلوفرشهای نقش برجسته و تابلوفرشهای حجمی كه به اشكال مختلف هندسی بافته می شوند نیز از دیگر جذابیتهای صنایع دستی تبریز می باشد كه ابداع خود تبریزیها است.

كمتر كسی است كه به تبریز و آذربایجان شرقی سفر كند و سراغ بازار فرش فروشان را در بازار جهانی تبریز نگیرد.

نقره كاری یا حكاكی روی نقره تبریز از دیگر صنایع دستی این خطه از میهن اسلامی است كه مورد استقبال اقشار مختلف جامعه قرار می گیرد. بنابر نقل قولهای مختلف نقره كاری تبریز كه اخیرا نیز رواج زیادی پیدا كرده بهترین نوع نقره كاری در جهان است.

حكاكی روی نقره بر روی ورقه هایی از آلیاژ نقره و مس پس از پیاده كردن طرح اولیه، با قلمزنی و بنا به ضرورت طرح، برشكاری، خم كاری، لحیم كاری و در نهایت كمك گرفتن از برخی توانمندیهای علوم و فنون مختلف همچون فعالیتهای شیمیایی در قالب برخی ظروف، وسایل و تابلوهای هنری و غیره انجام می شود.

در كنار نقره كاری هنر دستی دیگری نیز به نام نقره كوبی در آذربایجان شرقی رواج دارد كه در آن نقره با انجام سوراخكاری بر روی چوب و هسته میوه های مختلف در نقطه مورد نظر جاگذاری شده و سپس پرداخت زده می شود.

نقره سازی نیز از دیگر صنایع دستی وابسته به نقره است كه ساخت زیورآلات، ظروف كاربردی و تزیینی، آینه و شمعدان و قاب عكس از جمله آثار تولیدی در این شاخه است.

همچنین چاپ كلاقه‌ ای اسكو یا باتیك یكی از روشهای چاپ بر روی پارچه است كه از قدیم در كشورهایی مانند اندونزی، تایلند، سریلانكا، هند و ایران كاربرد داشته‌ اند.

در چاپ كلاقه‌ ای تمام طرحها و رنگها با استفاده از واكس و عملیات رنگرزی به روی پارچه منتقل می‌شود. رنگهای بكار رفته برای این نوع چاپ رنگهای گیاهی مانند روناس، اسپرك، پوست انار و زردچوبه است.

محصولات چاپ كلاقه ‌ای شامل انواع روسری، لباس، رومیزی، شال گردن و تابلوهای دیواری است كه اخیرا نیز مورد توجه دوستداران مد و طراحی داخلی منازل قرار گرفته است.

'ورنی بافی' اهر نیز كه یكی از زیراندازهای سنتی این منطقه است و در منطقه اهر و ارسباران به صورت وسیعی توسط زنان عشایر بافته می شود می تواند یكی دیگر از ره آوردها و یا سوغات مسافران وارد شده به تبریز باشد.

ورنیهای پشمی، ورنی پشمی ابریشمی، ورنی كف ابریشم و ورنی ابریشم خالص انواعی از ورنی هستند كه هركدام بر حسب جنس خود طرح و بافت خاصی را دنبال می كند.

محصولات چرمین تبریز نیز از صنایع دستی این خطه است كه از دیرباز شهره عام و خاص بوده و اكنون نیز مورد علاقه شیكپوشان است.

كیف، كفش، پوشاك و برخی اقلام خانگی محصولاتی است كه از چرم تبریز دوخته می شود و به دلیل كیفیت عالی آن همواره به كشورهای اروپایی صادر شده است.

سبدبافی، سوزندوزی، سفالگری، معرقكاری، گلیم بافی و ساخت تابلوسنگهای باارزش نیز از دیگر صنایع دستی جذاب آذربایجان شرقی است كه هركدام در یكی از شهرستانهای این استان رواج داشته و مورد اقبال مسافران نیز واقع می شود.

در دسته خوراكیهای آذربایجان شرقی نیز بدون شك این استان یكی از استانهای مستعد است كه شیرینیها و غذاهای آن در سراسر كشور مشهور می باشد.

قورابیه، نوقا، میانپر، لاتیقوم(راحت الحلقوم)، ریس، شیرینی كنجدی، سوجوق، باسلیق، شكلات تسبیحی، عسل و دوشاب در بخش خوراكیهای شیرین و نیز پنیر لیقوان، ترشی زغال اخته و آجیل تبریز در سایر ذائقه های می تواند سوغاتی خوبی برای مسافران این استان باشد.

همچنین غذاهای متنوع و خوشمزه این استان می تواند در طول سفر گردشگران به آذربایجان شرقی پذیرای ذائقه های مختلف باشد. كوفته تبریزی، كباب بناب، انواع آشهای محلی، قارنی یاریخ، انواع كوكو، شوربا، دلمه و بورانی از جمله این غذاهای خوش طعم و زبانزد است.

7237/587





:: برچسب‌ها: سقوط , نور , سرگرمی ,
:: بازدید از این مطلب : 334
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: