بهره برداری از سه پالایشگاه بزرگ گازی در سال آینده
نوشته شده توسط : zwembril

به گزارش ایرنا به نقل از شبكه اطلاع رسانی نفت و انرژی، 'موسی سوری' تصریح كرد: سال آینده یكی از درخشان ترین سال های صنعت نفت كشور خواهد بود.

وی گفت: در 13 سال گذشته پنج پالایشگاه گازی با هدف پالایش گاز تولیدی در 10 فاز پارس جنوبی به بهره برداری رسید، اما در سال آینده سه پالایشگاه بزرگ برای تصفیه گاز فازهای 12، 15 و 16 و 17 و 18 وارد مدار تولید می شود.

وی اظهار كرد: بخش دریایی این پنج فاز میدان مشترك پارس جنوبی از نیمه دوم سال آینده تا پایان سال با بهره برداری از یك سكو در هر فاز و مرحله به مرحله به تولید خواهد رسید.

مدیر عامل شركت نفت و گاز پارس پیشتر با بیان این كه فاز 12 پارس جنوبی، معادل سه فاز استاندارد پارس جنوبی تولید خواهد داشت، از آغاز تولید زود هنگام گاز در فاز 12 پارس جنوبی در سال 1391 خبر داده و گفته بود: تولید گاز در سكوی اول با 12 حلقه چاه در سال 91 آغاز می شود و تا پیش از پایان سال آینده نیز تولید از سكوی سوم این فاز به مدار می آید، همچنین تولید گاز از سكوی دوم نیز در سال 92 انجام می شود.

وی با تاكید بر افزایش توانمندی در تامین تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در كشور گفت: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی 15 تا 20 درصد از نیازهای صنعت نفت در داخل كشور ساخته و تامین می شد، اما هم اكنون بیش از 70 درصد تجهیزات مورد نیاز این صنعت در داخل كشور تامین و بسیاری از فرآیندهای مدیریت پروژه از جمله در حوزه مهندسی، طراحی و ساخت از سوی متخصصان داخلی انجام می شود.

سوری در باره روند تامین تجهیزات در این شركت گفت: بر اساس آمار ارائه شده از سوی واحد پژوهش و فناوری، در سال گذشته بین 60 تا 65 درصد از تجهیزات مورد نیاز كشور از داخل تامین شد و هم اكنون نیز 43 بسته از كالاهای مورد نیاز كه پیشتر از خارج از كشور تامین می شد، از داخل تامین می شود و از واردات آنها بی نیاز شده ایم.

وی با اشاره به حضور پیمانكاران توانمند داخلی در طرح توسعه فازهای پارس جنوبی گفت: از میان فازهای در حال توسعه تنها فاز 11 به صورت قرارداد بیع متقابل با مشاركت شركت چینی انجام می شود، اما دیگر فازهای پارس جنوبی به دست پیمانكاران و مشاوران داخلی در حال اجراست.

به گزارش ایرنا، بر اساس مطالعه مخزن و نتایج بدست آمده از حفر چاه های اكتشافی در میدان مشترك پارس جنوبی، برداشت روزانه تا 29 میلیارد فوت مكعب از این میدان مشترك گازی پیش بینی و این میزان در قالب تقسیم بندی های دریایی به صورت 24 فاز اجرا می شود.

بر اساس آخرین برنامه ریزی های انجام شده از تولید گاز طبیعی 24 فاز توسعه میدان، 3 فاز برای تزریق به چاه های نفتی، 2 میلیارد فوت مكعب در روز برای تبدیل به ال.ان.جی (LNG) و بقیه با هدف تحویل به شبكه سراسری گاز كشور اختصاص یافته اند.

قرارداد توسعه شش فاز پارس جنوبی شامل فازهای 13 ، 14 ، 19 ، 22 ، 23 و 24 در جمع معادل 8 فاز استاندارد به ارزش 21 میلیارد دلار در اواخر خرداد 1389 به طور همزمان با پیمانكاران داخلی بسته شد.

بر اساس مصوبه كار گروه ویژه نمایندگان رئیس جمهوری در امور نفت، زمان اجرای این فازها 35 ماه در نظر گرفته شده است. با راه اندازی این 8 فاز درمجموع 250 میلیون مترمكعب به ظرفیت تولید گاز سبك ایران افزوده خواهد شد.

اقتصام**9189**1594





:: برچسب‌ها: عروسی ,
:: بازدید از این مطلب : 240
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: