به دنبال کشتار قندهار، آمریکا نسبت به حمله‌های تلافی‌جویانه هشدار داد
نوشته شده توسط : zwembril

پس از حمله سرباز آمریکایی به غیرنظامیان در قندهار، جمعیتی خشمگین در نزدیکی پایگاه نیروهای آمریکایی در منطقه تجمع کردند

به دنبال اقدام یک سرباز نیروهای آمریکایی در افغانستان در تیراندازی به سمت غیرنظامیان که مرگ ۱۶ غیرنظامی افغان را به دنبال داشت، نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

مقامات رسمی آمریکا نسبت به احتمال حمله‌های تلافی‌جویانه علیه نظامیان و شهروندان این کشور در اففانستان هشدار داده‌اند.

روز یکشنبه، ۲۱ اسفند (۱۱ مارس)، یکی از سربازان مستقر در پایگاه نیروهای آمریکایی در قندهار به روستایی در نزدیکی این پایگاه رفت و به سمت غیرنظامیان آتش گشود.

۹ کودک از جمله کشته‌شدگان این حمله بودند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در تماسی تلفنی با حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، کشته شدن قربانیان این حمله را به او تسلیت گفت و اضافه کرد که دولت آمریکا مصمم است به سرعت در مورد کشته شدن غیرنظامیان افغان در قندهار تحقیق و افراد مقصر را بازخواست کند.

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا نیز گفته است که تحقیقات کامل در این باره در جریان است.

در عین حال، حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان حمله سرباز آمریکایی به غیرنظامیان افغان را "کشتار عمدی غیرنظامیان بی‌گناه" خوانده و گفته است که آنها "فراموش نخواهند شد."

آقای کرزی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حادثه "غیرقابل بخشش" است.

رئیس جمهور افغانستان همچنین دستور داده است که هیاتی عالی‌رتبه برای بررسی وضعیت به قندهار برود.

بر اساس گزارش‌ها، سربازی که گفته می‌شود یک گروهبان و از اعضای کادر اداری بوده است، حدود ساعت ۳ بامداد روز یکشنبه، ۲۱ اسفند، از پایگاه نیروهای آمریکایی در ولسوالی پنجوایی در ولایت قندهار خارج شده و در روستایی که در نزدیکی این پایگاه بود، به سه خانه حمله کرده است.

در یکی از خانه‌هایی که مورد حمله قرار گرفت، جسد ۱۱ نفر که به ضرب گلوله کشته شده بودند، پیدا شد.

گزارش شده است که دست‌کم سه نفر از کودکان قربانی، با شلیک تیر مستقیم به سرشان، کشته شده‌اند.

بر اساس اعلام مقامات نظامی آمریکا، سربازی که دست به این حمله زده است، بعد از تیراندازی به سمت غیرنظامیان، به پایگاهش برگشت و خود را تسلیم کرد.

روستاییان محلی گفته‌اند که احتمالا بیش از یک سرباز در این حمله دست داشته است و مهاجمان مست بوده‌اند. این ادعا هنوز تایید نشده است، ولی تحقیقات در جریان است.

هنوز انگیزه این تیراندازی معلوم نیست، اما منابعی در ارتش آمریکا در قندهار به بی‌بی‌سی گفته‌اند که احتمالا این سرباز دچار نوعی اختلال روانی است.

مقامات رسمی اعلام کرده‌اند که این سرباز در قندهار در بازداشت است و ارتش مداوای دست‌کم ۵ نفر را که در این حمله زخمی شده‌اند، به عهده گرفته است.

هنوز نام سرباز مهاجم اعلام نشده است، ولی خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات رسمی آمریکا گزارش داده است که او از پایگاه مشترک "لوئیس-مک‌کورد" در ایالت واشنگتن به افغانستان اعزام شده بود.

reuters

باراک اوباما در تماسی تلفنی به حامد کرزی گفت که به سرعت در مورد کشته شدن غیرنظامیان افغان در قندهار تحقیق می‌شود

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سرباز که ازدواج کرده است و دو فرزند دارد، در سه ماموریت در عراق خدمت کرده است و برای اولین‌بار به افغانستان اعزام شده بود.

این حمله در شرایطی انجام شد که از یک ماه پیش تاکنون، به دنبال سوزانده شدن نسخه‌هایی از قرآن در پایگاه ناتو در کابل، احساسات ضدآمریکایی در افغانستان به بیشترین حد رسیده است.

مقامات رسمی آمریکا بارها از بابت این اقدام عذرخواهی کرده‌اند، ولی ابراز تاسف آنها در آرام کردن رشته اعتراضات و تظاهرات در افغانستان تاثیری نداشته است.

خبرنگار بی‌بی‌سی در کابل می‌گوید که آخرین حادثه مرتبط با نیروهای آمریکایی (حمله سرباز آمریکایی به غیرنظامیان در قندهار) به روابط شکننده دولت‌های آمریکا و افغانستان، ضربه شدیدی زده است.

او می‌گوید که طالبان از این حمله، به نفع خود استفاده تبلیغاتی می‌کنند و حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، در موقعیت دشواری قرار گرفته است.

این حادثه می‌تواند به تشدید درخواست‌ها برای خروج سریع‌تر نیروهای آمریکایی از افغانستان منجر شود.

در عین حال، به کارکنان آمریکایی در افغانستان نسبت به حمله‌های تلافی‌جویانه هشدار داده شده است.

در اطلاعیه‌ای که در وبسایت سفارت آمریکا در افغانستان منتشر شد، آمده است: "سفارت آمریکا در کابل به شهروندان آمریکایی در افغانستان هشدار می‌دهد که در نتیجه تیراندازی تاسف‌باری که در ولایت قندهار رخ داد و یکی از خدمه آمریکایی در آن دخالت داشت، تهدید تحریک احساسات ضدامریکایی و تظاهرات، به‌ویژه در ولایات شرقی و جنوبی در روزهای آینده وجود دارد."





:: برچسب‌ها: فرانسه , هنر , موزه ,
:: بازدید از این مطلب : 294
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
m در تاریخ : 1390/12/23/2 - - گفته است :
خرید مطمئن و راحت از فروشگاه آناهید
انواع ساعت، دستبند، محصولات آرایشی، لوازم خانگی، لوازم بهداشتی و سلامت، عینک های شیک -لوازم کامپیوتر و موبایل- مستند، آموزشی ، کارتون و محصولات متنوع دیگر

خرید اینترنتی و پستی از فروشگاه آناهید

http://130myshop.mihanblog.com


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: