ویژگی های فرمانده گردان مالك اشتر از زبان نویسنده دفاع مقدس
نوشته شده توسط : zwembril

'رحیم مخدومی' نویسنده كتاب 'مالك خیبر' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا گفت: این كتاب درباره زندگی شهید محمدرضا كارور است كه در عملیات خیبر به شهادت رسید. وی فرمانده گردان مالك اشتر از لشكر 27 محمد رسول الله (ص) بود و عنوان مالك خیبر نیز بر همین اساس برای این كتاب انتخاب شده است.

وی افزود: زندگی شهید كارور از ویژگی های خاصی برخوردار بود. مثلا وی چند روز قبل از اعزام به منطقه كه به عروج وی منتهی شد، به دنبال منزل استیجاری بود تا همسر و تنها دختر سه ساله خود را از اندیمشك به تهران منتقل كند.

این نویسنده حوزه ادبیات دفاع مقدس افزود: شهید كارور چنین احساس می كرد كه در این عملیات به شهادت خواهد رسید و به همین دلیل تصمیم می گیرد تا خانواده خود را در تهران اسكان داده و با خیالی آسوده به منطقه برود. البته وسایل منزل كارور به اندازه ای بود كه به راحتی در یك وانت جا می گرفت.

وی اضافه كرد: با توجه به این كه عملیات خیبر نزدیك بود و شهید 'حاج ابراهیم همت' نیز در انتظار بازگشت او به جبهه بود، كارور گرفتار دو چیز بود. یكی پیدا كردن محلی برای اسكان خانواده خود و دیگر معالجه فرزندش كه به علت بیماری مادرزاد هر دو پایش را گچ گرفته بود.

مخدومی در ادامه به نقل از مرحوم پدر شهید كارور گفت: من دیدم فرزندم خیلی مستاصل است و اثاث خود را پشت یك لندكروز گذاشته و به دنبال خانه می گردد و با توجه به ضعف مالی به دنبال جایی می گشت كه اجاره كمتری بدهد لذا به او گفتم اثاث خود را در منزل ما بگذار تا در موقع مناسب منزل خود را جابجا كند.

البته به گفته نویسنده مالك خیبر، پدر شهید كارور نیز اتاقی نداشته كه اثاث فرزند خود را در آنجا نگهداری كند و ناچار می شود تا آنها را در گوشه حیاط گذاشته و روی آن را بپوشاند تا در آن فصل سرما از باران و برف محفوظ بماند و از طرف دیگر فرزند بیمار شهید كارور را برای معالجه از این مطب به آن مطب ببرند.

مخدومی ویژگی خاص شهید كارور را در این می داند كه چنین رزمنده ای با تمام گرفتاری های خانوادگی، تمام تعلقات خود را رها كرده و به جبهه بازمی گردد.

وی گفت: كارور تمام وابستگی های خود را كه شدیدا به حضور او نیاز بود، رها كرده و به منطقه می رود و این مساله با یك رزمنده مجرد كه به راحتی از دنیا دل می كند، قابل قیاس نیست. چون كسی كه خانواده اش سرپناهی ندارد و فرزندش هم بیمار است، نمی تواند به راحتی از آنان جدا شود ولی از آنجا كه شهید كارور متعلق به این دنیا نبود، به استقبال جبهه های جنگ رفت.

مخدومی درباره مسوولیت شهید كارور گفت: گردان مالك اشتر به عنوان گردان ویژه لشكر محمد رسول الله (ص) بود و تمام نیروهای این گردان را نیروهای رسمی سپاه تشكیل می دادند در واقع این گردان یك گردان كادرسازی بود كه شهید همت آن را تشكیل داده بود تا نیروهای آن در آینده به فرماندهان دسته و یگان ها تبدیل شوند.

وی اضافه كرد: شهید كارور كه پیشتاز گردان مالك بود در عملیات خیبر و در جزیره مجنون مفقود شد و مادر این شهید در خاطرات خود نقل می كند كه شهید همت در بحبوبه عملیات خیبر با او تماس گرفته و این مادر را دلداری داده و به او قول می دهد تا پیكر شهید كارور را پیدا نكند از منطقه بازنخواهد گشت.

مخدومی در ادامه با بیان این كه هنوز پیكر این شهید پیدا نشده و جزو مفقودالاثرهاست، افزود: شهید همت به قول خود عمل كرد. چون به فاصله چند روز پس از شهادت كارور، او نیز به آرزوی خود یعنی شهادت رسید.

نویسنده كتاب مالك خیبر درباره سایر مطالب این كتاب گفت: این مباحث گوشه هایی از زندگی كارور بود و فرازهای دیگری نیز از زندگی او را به صورت مستند و داستانی به ویژه درباره مبارزات قبل از انقلاب و سایر خاطراتش در طول دفاع مقدس ذكر كرده ام.

وی در ادامه گفت: این كتاب متاسفانه بیش از یك بار منتشر نشد و به دست فراموشی سپرده شد كه البته درصدد تجدید چاپ آن هستم.

مخدومی گفت: كتاب مالك خیبر در سال 77 از سوی كنگره سراداران شهید استان تهران چاپ شد و در جشنواره انتخاب بهترین كتاب دفاع مقدس نیز رتبه دوم را كسب كرد ولی چون این كتاب ناشر و متولی خاصی نداشت و كنگره سرداران شهید استان تهران نیز به صورت مناسبتی چنین كارهایی را انجام می داد، تجدید چاپ نشد لذا مخاطبین این كتاب نمی دانستند برای تهیه كتاب به كجا باید مراجعه كنند.

وی در پایان با بیان این كه تنها یك نسخه از این كتاب را برای ویرایش مجدد و تجدید چاپ در اختیار دارد، اظهار امیدواری كرد تا در شش ماهه اول سال 91 كتاب مالك خیبر تجدید چاپ شود.

عملیات خیبر یكی از مهمترین عملیات های دوران 8سال دفاع مقدس در سوم اسفندماه 1362 در منطقه هورالهویزه و جزایر مجنون آغاز شده و در 22 همان ماه با تصرف جزایر مجنون شمالی و جنوبی و تسلط بر شرق دجله به پایان رسید.

فراهنگ**1003**1588





:: برچسب‌ها: سان فرانسیسکو , باغ ,
:: بازدید از این مطلب : 290
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: