پانه‌تا برای مذاکره درباره پایگاه هوایی‌ مناس به قرقیزستان رفت
نوشته شده توسط : zwembril

لئون پانه تا برای مذاکره درباره پایگاه هوایی مناس که نقشی کلیدی برای نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان دارد، به قرقیزستان سفر کرده است

لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا به قرقیزستان سفر کرده است تا با رئیس جمهوری این کشور درباره سرنوشت پایگاه هوایی این کشور موسوم به مناس مذاکره کند.

قرقیزستان گفته است که نظامیان آمریکایی باید پس از پایان قرارداد اجاره این پایگاه، این مکان را تخلیه کند.

آمریکا از پایگاه مناس به عنوان مسیری برای عبور نیروهایش به افغانستان و سوختگیری هواپیماهایش استفاده می کند.

گفته می شود که این پایگاه هوایی در مجاورت فرودگاه اصلی بین المللی قرقیزستان و در خارج از بیشکک، پایتخت واقع است.

آلمازبیک آتومبایف، رئیس جمهور قرقیزستان می گوید که قصد ندارد قرارداد این پایگاه را که در اواسط سال ۲۰۱۴ میلادی بپایان می رسد، تمدید کند.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود گفته است که وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، موضع آقای آتومبایف را تصمیم نهایی این کشور نمی داند و هنوز "راههایی برای چانه زنی" در مورد سرنوشت این پایگاه هوایی وجود دارد.

آقای پانه‌تا پیش از ورود به بیشکک، گفت که قصد دارد در جریان سفر خود درباره اهمیت این پایگاه هوایی با وزیر دفاع قرقیزستان مذاکره کند.

وزیر دفاع آمریکا گفت: "من از قرقیزستان به دلیل همکاری های آنها و دادن این اطمینان که این همکاری ها در آینده هم ادامه خواهد داشت، تشکر می کنم."

نیروهای رزمی آمریکا در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی، یعنی همان سالی که قرارداد این پایگاه در قرقیزستان بپایان می رسد، از افغانستان خارج می شوند.

به گفته تحلیلگران، از دست دادن پایگاه مناس در قرقیزستان می تواند نحوه پشتیبانی خروج نیروهای آمریکایی را پیچیده کند.

گفته شده بستن این پایگاه هوایی می تواند مورد استقبال روسیه که جمهوری های پیشین شوروی سابق را تحت نفوذ خود می داند، قرار بگیرد.

قربان بیک باقی‌اف، رئیس جمهور پیشین قرقیزستان که در سال ۲۰۱۰ میلادی و در پی اعتراضات گسترده در این کشور از کار برکنار شد، پس از دریافت کمک هایی مالی از روسیه در سال ۲۰۰۹ میلادی وعده داد که این پایگاه را در پایان مهلت قراردادش خواهد بست.

اما او پس از آنکه آمریکا میزان اجاره پرداختی این پایگاه را از ۱۷.۵ میلیون دلار به ۶۰ میلیون دلار افزایش داد، در این تصمیمش تجدید نظر کرد.





:: برچسب‌ها: روز تعطیل , حیوانات , فوتبال ,
:: بازدید از این مطلب : 269
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: