استقبال ایران از تشكیل مركز مشترك آموزش نوروز در كشورهای فارسی زبان
نوشته شده توسط : zwembril

'علی اصغر شعردوست' روز چهارشنبه در كنفرانس علمی 'نوروز، جشن بین المللی' كه با حضور دانشمندان و فرهیختگان تاجیك و ایران تشكیل شد، گفت: ایران همانطور كه برای ترویج نوروز در كشورهای فارسی زبان و دیگر نقاط جهان تلاش كرد، برای ایجاد این مركز نیز، كه می تواند نقش زیادی در گسترش این فرهنگ در میان دیگر ملل داشته باشد، تلاش خواهد كرد.

وی با اشاره به توزیع مجموعه گلچین مقالات نویسندگان تاجیك درباره نوروز، افزود: همزمان با سفر 'محمود احمدی نژاد' رییس جمهوری كشورمان به تاجیكستان و افتتاح خانه فرهنگ ایران در شهر دوشنبه نیز حدود پنج عنوان كتاب دیگر ویژه نوروز میان علاقه مندان توزیع خواهد شد.

سفیر ایران با اشاره به اهمیت هرچه باشكوهتر برگزار كردن جشن نوروز امسال، گفت: برای تحقق این امر هیاتی عالیرتبه از ایران برای آماده سازی مقدمات این مراسم اكنون در دوشنبه به سر می برد، ضمن آنكه هیاتی متشكل از 35 نفر از دانشمندان و فرهیختگان ایرانی نیز برای حضور در این مراسم جهانی بزودی وارد دوشنبه خواهد شد.

شعردوست نوروز را یكی از دیرپاترین سنت ها و آیین های اقوام آریایی تبار دانست و گفت: نوروز بدون هیچ تردیدی حلقه ای مستحكم از زنجیره هویت فرهنگی و جزیی از تمدن كهن و درخشنان مردمان ایرانی تبار در طول هزاران سال بوده است.

وی اضافه كرد: با تلاش و پیگیری های جمهوری اسلامی ایران و دیگر كشورهای ایرانی تبار، سرانجام جشن بزرگ نوروز ایرانی همزمان با یكم فروردین ماه برابر با 21 مارس هر سال در سراسر جهان به عنوان'روز جهانی نوروز'در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

شعردوست گفت: مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز چهارم اسفند 1388 قطعنامه' روز جهانی نوروز'را در چارچوب ماده 49 دستور كار خود و تحت عنوان'فرهنگ صلح' به تصویب رساند و برای نخستین بار در تاریخ این سازمان، نوروز ایرانی را به عنوان یك مناسبت بین المللی رسمیت بخشید.

وی افزود: این قطعنامه كه با همكاری مشترك كشورهای جمهوری اسلامی ایران، تاجیكستان، آذربایجان، افغانستان، تركیه، تركمنستان، قزاقستان و قرقیزستان آماده شده بود مورد حمایت عمومی كشورهای عضو سازمان قرار گرفت و به اتفاق آرا به تصویب رسید. همچنین كشورهای هند، آلبانی و مقدونیه نیز در روز رای گیری به كشورهای تهیه كننده این قطعنامه پیوستند.

این دیپلمات ایرانی تصریح كرد: تصویب این مناسبت به عنوان یكی از جشن های بین المللی در سازمان ملل متحد بخوبی گواه بر این نكته است كه دامنه حضور این جشن در میان بسیاری از ملل جهان در طی اعصار مختلف گسترش یافته است.

وی با بیان آنكه مجمع عمومی سازمان ملل از نوروز بعنوان زبان مشترك میلیون ها انسان در آسیا، شبه قاره هند، آسیای مركزی، خاورمیانه، قفقاز، بالكان، حوزه دریای سیاه و بسیاری از نقاط دیگر جهان یاد كرده، اظهار داشت: بزرگداشت نوروز، بزرگداشت ریشه ها ، تاریخ و ارزش تمدن های درخشان بشری است كه در طول قرن ها ارزش های انسانی را به نسل های بعد منتقل ساخته اند.

شعردوست اضافه كرد: با وجودی كه جشن نوروز قرنها در اقصی نقاط هند و چین، آسیای مركزی، خاورمیانه تا ماورای بالكان گسترش یافته اما تصویب این روز بعنوان جشن بین المللی، علاوه بر رسمیت دادن آن در عرصه بین المللی، خود موجب تقریب و همدلی هرچه بیشتر ملل هم فرهنگ است.

سفیر ایران در تاجیكستان گفت: ضرورت هر چه باشكوه برگزار كردن این جشن كهن سبب شده كه با همكاری سه كشور همزمان ایران، تاجیكستان و افغانستان، مراسم باشكوه نوروز سال گذشته با حضور روسای جمهور این سه كشور در تهران و همزمان با آن مراسمی در شهر دوشنبه برگزار شد.

وی گفت: طی چند روز آینده نیز ما شاهد برگزاری این جشن بین المللی با حضور روسای جمهور و هیات های عالیرتبه شمار كثیری از كشورهای جهان در شهر زیبای دوشنبه خواهیم بود.

شعردوست در پایان گفت: سفر مقامات بلندپایه ایران به تاجیكستان طی روزهای گذشته، برای هماهنگی و همیاری در برگزاری این جشن بزرگ، نشان از دلبستگی و همبستگی مردم و دولت ایران به میراث مشترك كشورهای هم فرهنگ دارد.

آساق**1558**1479





:: برچسب‌ها: نیویورک , موسیقی ,
:: بازدید از این مطلب : 298
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: