با شناسنامه ایرانی وارد فرهنگ جهانی شویم
نوشته شده توسط : zwembril

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از مركز هنرهای نمایشی، اردشیر صالح پور گفت: چهار شعار برای جهانی شدن وجود دارد، نخست باید ایرانی بود، 'هویت ایرانی - فرهنگ جهانی'، لازم است با شناسنامه ایرانی وارد فرهنگ جهانی شویم و منظری جدید بر حكمت قدیم از جمله شعارهای این دوره از جشنواره نمایش عروسكی - مبارك ترسیم كنیم.

صالح‌پور در ادامه تأكید كرد: بر این اساس می توان هم آثار قدیم را بروز كرد و هم دستاوردهای تازه‌ای را خلق كرد. ادبیات و فرهنگ معاصر نیر می‌تواند بسیار كارآمد باشد و حتی نسبت به فرهنگ گذشته انتقاد كند.

دبیر چهاردهمین جشنواره‌ بین المللی نمایش عروسكی تهران - مبارك با بیان آنكه هیچ مخالفت و ممانعتی در زمینه نوآوری و نگاه تازه و شالوده شكنی در این جشنواره وجود ندارد، اظهار داشت: بسیاری از نمایش‌های عروسكی، مدرن و تجربه‌گرا هستند. نوآوری، اجل هنر است؛ تكرار، فرسودگی و مرگ است. ما نمی‌خواهیم تئاتر گل‌خانه‌ای و آرشیوی ایجاد كنیم.

وی ادامه داد: محدود ماندن در سنت ركود می‌آورد. بحث بر سر آن است كه ما نمایش‌نامه‌ خارجی كم نداریم بلكه نمایش‌نامهی ایرانی با هویت ایرانی كم داریم.

صالح پور گفت: بیش از 250 نمایش‌نامه كه همه‌ آن‌ها ملهم و برخوردار از فرهنگ ایرانی‌اند، زمینه‌ای نویدبخش برای این دوره از جشنواره است. دست كم این است كه صدها نمایش‌نامه‌نویس و كارگردان در رویكرد جشنواره‌ای به سراغ هویت و مسائل ایرانی رفته‌اند و آثار تازه‌ای را خلق كرده‌اند. طبعاً این امر هم برای كودك و خانواده ایرانی جالب و جذاب است و هم معرفی آن در جشنواره جهانی گویای بخشی از نگاه و هویت ایرانی است.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسكی- مبارك از 10 تا 15 تیر ماه سال 91 با حضور گروه‌های تئاتر ایرانی و خارجی به دبیری اردشیر صالح‌پور در تهران برگزار می‌شود.

فراهنگ ** ا.خ 1418





:: برچسب‌ها: دره عمیق و باریک , کلیسا , تابستان ,
:: بازدید از این مطلب : 303
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: