وزیر صنایع بلاروس: تحریم های غرب علیه ایران پی پایه و اساس است
نوشته شده توسط : zwembril

به گزارش ایرنا به نقل از شبكه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران(شاتا)، 'دیمیتری كاترینیچ' روز چهارشنبه در یازدهمین كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی ایران و بلاروس در مینسك تاكید كرد: تحریم ها علیه ایران را قبول نداریم و معتقدیم این گونه برخوردها با كشوری مقتدر چون جمهوری اسلامی ایران فایده ای ندارد.

وی در عین حال ابراز امیدواری كرد كه تصمیمات كمیسیون مشترك همكاری ها منجر به اتخاذ توسعه همه جانبه روابط میان دو كشور شود.

وزیر صنایع بلاروس با گرامیداشت سی و سومین سالگرد پیروی انقلاب اسلامی ابراز امیدواری كرد تا كشورمان به دستاوردهای چشمگیری در عرصه های مختلف دست یابد.

وی با ابراز خشنودی از سفر هیات بلند پایه صنعتی و تجاری ایران به ریاست مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت به كشورش عنوان كرد: بدون شك سفر چنین هیاتی نشانه اعتماد قوی و جدی جمهوری اسلامی ایران به بلاروس است.

این مقام بلاروسی ادامه داد: كشور ما ارزش بسیاری برای گسترش مناسبات با ایران قائل است و امیدواریم كه یازدهمین كمیسیون نیز میزان مناسبات را افزایش دهد.

وی با بیان این جمله كه ایمان دارم، ادغام دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی در ایران تاثیر بسیار خوبی در توسعه روابط دارد، افزود: حدود 1.5 سال كه از دهمین كمیسیون مشترك همكاری ها در تهران می گذرد، شاهد مهمترین اثر آن یعنی رشد مبادلات تجاری هستیم.

به گفته وزیر صنایع بلاروس، میزان مبادلات تجاری تهران و مینسك در سال 2011 ، 139 میلیون دلار بوده كه بالاترین رقم مراودات دو كشور را در سال های اخیر نشان می دهد.

وی تصریح كرد: حجم بالای سرمایه گذاری مستقیم ایران در سال 2011 در بلاروس كه حدود 30 میلیون دلار بوده است، در نوع خود نسبت به مراودات مینسك با سایر كشورها بی نظیر بوده و یك ركورد به حساب می آید.

كاترینیچ گفت: ایران جزو 20 كشور سرمایه گذار در بلاروس محسوب می شود و هم اكنون شركت های برتر ایران در كشور ما مشغول به كار هستند.

وی از تمایل كشورش برای افزایش تولید خودرو سمند و ساخت كارخانه سیمان خبر داد و افزود: ماشین های سنگین بلاروس و سواری ایران می توانند در دو كشور جای خود را پیدا كنند.

وی با اشاره به تشكیل اتحادیه گمركی، روسیه، بلاروس و قزاقستان گفت: جمهوری اسلامی ایران می تواند برای دستیابی به بازار جدیدی كه بیش از 170 میلیون نفر جمعیت دارد، از این اتحادیه بهره برد.

'مهدی غضنفری' وزیر صنعت، معدن و تجارت كشورمان نیز در كمیسیون مشترك دو كشور طی سخنانی با بیان این كه ایران با اصلاحات اقتصادی همچون قانون هدفمندی یارانه ها توانسته جایگاه مناسبی در اقتصاد جهان به دست آورد، از مواضع بلاروس در مخالفت با تحریم های غیر عادلانه علیه ایران قدردانی كرد.

وی گزارش اخیر بانك جهانی و صندوق بین الملل پول درباره وضعیت اقتصادی ایران در سال 2011 را مورد توجه قرار داد و گفت: بر اساس پیش بینی این صندوق، وضعیت ایران در سال جاری میلادی بهتر از سال گذشته خواهد بود.

غضنفری افزود: رشد اقتصادی ایران از سوی صندوق بین الملل پول هفت درصد اعلام شده و تصریح شده است كه به رغم تحریم های بین المللی این موضوع بر شاخص های كلان اقتصاد كشورمان بی اثر بوده و جهان شاهد رونق محصولات صنعتی و كشاورزی در ایران بوده است.

وی بخش دیگری از گزارش بانك جهانی درباره رشد اقتصادی ایران را مورد تاكید قرار داد و گفت: بر این اساس رشد متوسط اقتصاد ایران از متوسط خاورمیانه بالاتر است.

موفقیت ایران در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و اثر آن در دراز مدت بر اقتصاد ایران و كاهش تورم، قدردانی از اقدامات اصلاحی ایران در حوزه اقتصاد، مثبت ارزیابی كردن رشد اقتصادی ایران و تحسین آن از جمله محورهایی است كه صندوق بین الملل پول و بانك جهانی در آخرین گزارش خود به آن پرداخته اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت معقتد است: ادغام دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی سابق تاثیر مهمی در سرعت بخشی به تعاملات اقتصادی دو كشور خواهد داشت، چرا كه این به هم پیوستگی منجر به یكپارچگی تصمیمات در وزارتخانه جدید می شود و به طور قطع اثرات خود را در كمیسیون جدید نمایانگر می كند.

میزان مبادلات جمهوری اسلامی ایران با دنیا در سال 2010 میلادی موضوع دیگری بود كه غضنفری عنوان كرد و گفت: حجم مبادلات ایران با كشورهای مختلف دنیا در این سال حدود 200 میلیارد دلار بوده كه از این میزان 30 میلیارد دلار آن با رشد 25 درصدی به صادرات غیرنفتی ایران اختصاص دارد.

وی افزود: همچنین قراردادهای خدمات فنی و مهندسی ایران در این سال به چهار میلیارد دلار رسیده كه در مقایسه با مدت مشابه یك سال قبل كه 3.2 میلیارد دلار بوده نشانگر رشد چشمگیر بوده است.

غضنفری تاكید كرد: جمهوری اسلامی ایران تمایل بسیاری به توسعه روابط بیشتر با بلاروس دارد و امیدواریم تصمیمات كمیسیون مشترك منجر به افزایش توسعه مناسبات دو كشور شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته برای شركت در یازدهمین كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی ایران و بلاروس راهی مینسك شد.

دیدار با مقامات بلند پایه بلاروس همچون رییس جمهوری، نخست وزیر، وزیران امور خارجه، صنایع و جنگل و مراتع و همچنین شركت در دو نشست با صنعتگران و بازرگانان از جمله برنامه های غضنفری در این كشور است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت روز شنبه به ایران بازر می گردد.

اقتصام **1601**1594





:: برچسب‌ها: تورنتو ,
:: بازدید از این مطلب : 334
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: