فروگاه شهید هاشمی نژاداز یك پرواز تا 200
نوشته شده توسط : zwembril

گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا اعزامی به مشهد مقدس حاكی است ،فرودگاه مشهد كه در سال 1330 درمحل زائرسرای فعلی احداث شد . قبل ازآن درمحل میدان پانزده خرداد باندی خاكی جهت فرود هواپیماهای كوچك نظامی وجودداشت كه محل استقرار قبضه های ضدهوائی بود .

** نخستین باند

نخستین باندفرودگاه مشهد درطرح توسعه این فرودگاه به صورت 'تاكسی وی ' الحاقی پاركینگ هواپیمای فرودگاه قدیم به ابتدای باند 13 وادامه آن بصورت 'تاكسی وی' تا پاركینگ نیروی هوائی بهسازی شد.

سال 1346 باندجدید ازنوع بتن وپایگاه پدافند نیروی هوائی مورد بهره برداری قرارگرفت كه روزانه یك پرواز از نوع DC3 درمسیرتهران مشهد وپروازهای آموزشی و ایرتاكسی علاوه بر پروازهای نظامی ازآن استفاده می كردند.

افزایش پروازها و ورود هواپیماهای DC8 و درپی آن بوئینگ 707، 737و 727 وایرباس درسال 1357 پاركینگ وترمینال جدید برج مراقبت پرواز وساختمانهای جانبی فرودگاه جدید بصورت ناقص مورد بهره برداری قرارگرفت.

انحلال شركت پیمانكار موجب شد تا مراحل تكمیل این فرودگاه بعدازانقلاب اسلامی ادامه یابد و در واقع پس ازپیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی، فرودگاه مشهد وارد مرحله جدیدی از فعالیت خود شد و روند رو به رشدی را طی كرد.

** از یك پایانه شروع شد

سعید چلندری مدیركل فرودگاه های خراسان رضوی، با بیان اینكه فرودگاه مشهد ظرف پنج سال گذشته با اجرای طرح های توسعه مختلف تاكنون تحولات رو به رشدی داشته ، به خبرنگاران اعزامی گفت : اقدامات عمرانی و زیرساختی زیادی در این فرودگاه بین المللی صورت گرفته است.

وی این راهم گفت:‌ این فرودگاه تا چندی پیش فقط از یك پایانه 22 هزار متر مربعی برخوردار بود و تمامی پروازها از این محل انجام می‌شد ،اما با تلاش و پیگیریهای مدیران قبل و كنونی این فرودگاه برنامه بلندمدت تهیه شد و پایانه ها افزایش یافت.

چلندری افزود: طی 18 ماه گذشته پایانه زیارتی ویژه زائران خانه خدا مورد بهره برداری قرار گرفت و به این ترتیب تمامی پروازهای حج از محل این پایانه كه از پروازهای داخلی جدا شده ، صورت می گیرد .

** سالانه 130 هزار نفر زائر خانه خدا

پایانه زیارتی فرودگاه مشهد 10 هزار متر مربع مساحت دارد و ضمن اینكه تمامی پروازهای حج از این پایانه صورت می گیرد ، در طول سال در دوران اوج تقاضا و سفر به خانه خدا بالغ بر 130 هزار نفر زائر از این فرودگاه به كشور عربستان و برعكس منتقل می شوند .

در واقع با بهره برداری از این پایانه ، كه عمر 5/ 1 سال دارد ، گامی در جهت بهبود شرایط برای نقل و انتقال زائران خانه خدا فراهم شد .

** پایانه پروازهای خارجی

مدیركل فرودگاه های خراسان رضوی ، در تشریح فعالیت های صورت گرفته به خبرنگاران اعزامی گفت : حدود 20 سال قبل برای احداث پایانه پروازهای خارجی كلنگ زنی شد و عملیات اجرایی آن نیز آغاز ، اما مشكلاتی در روند اجرای آن پدید آمد كه زمان زیادی به طول انجامید .

به گفته ی چلندری ؛ پایانه پرواز‌‌های خارجی فرودگاه مشهد مساحت 21 هزار و 800 متر مربعی دارد و چندی است كه به بهره برداری رسید .

** خدمات هوانوردی

فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد اكنون خدمات هوانوردی لازم را به این شرح به هواپیماها ارائه می كند:

- خدمات ترافیك هوایی

- نشست و برخاست هواپیماها

- پارك كردن هواپیماها

- خدمات روشنایی

- خدمات فرودگاهی

- خدمات هواشناسی و توجیه خلبانان

** فرودگاه مشهد و نخستین پاركینگ طبقاتی

مدیركل فرودگاه های خراسان رضوی از احداث نخستین پاركینگ طبقاتی در كنار پایانه پروازهای خارجی این فرودگاه به عنوان گام اول در این ارتباط یاد كرد و اظهار داشت : این پاركینگ طبقاتی با سرمایه گذاری 90 میلیارد ریالی در مساحتی به میزان 38هزار متر‌مربع و ظرفیت یكهزار و 400 دستگاه خودرو احداث خواهد شد.

وی با بیان اینكه اجرای این پاركینگ از سوی بخش خصوصی صورت می گیرد و مجری آن از برنامه زمانی پیش بینی شده عقب است، گفت: تاخیر روزانه این پروژه به زیان مجری مربوطه است ،زیرا ساخت سریعتر آن ضامن منافع اقتصادی شركت بهره بردار خواهد بود .

به گفته ی چلندری؛ فناوری اولیه اجرای این پاركینگ قدیمی شده بود، اما در طرح جدید كه به تأیید مشاور پروژه رسیده ، سازه‌های سبك و پاركینگ مطابق آخرین استانداردهای روز به اجرا گذاشته می شود.

وی ، میزان پیشرفت فیزیكی این پروژه را 15 ‌درصد ذكر كرد و افزود: پیش بینی می شود ، این پاركینگ طبقاتی در نیمه نخست سال 1391 به بهره‌برداری برسد.

این مقام مسئول تصریح كرد: پس از پاركینگ نخست، دومین پاركینگ طبقاتی خودرو این فرودگاه در ضلع مقابل آن ساخته خواهد شد .

وی گفت: هر دو پاركینگ طبقاتی اول و دوم، به پروازهای خارجی اختصاص پیدا می كند و از طریق زیرِ زمین به هم متصل خواهند شد.

در عین حال پایانه پروازهای حج این فرودگاه نیز ، دارای پاركینگ مسطح است كه سه هزار و 500 متر مربع مساحت دارد.

فرودگاه مشهد مقدس با پایان جنگ تحمیلی و ورود كشور به دوران سازندگی به نام مبارك شهید هاشمی نژاد نامگذاری شد.

اقتصام** 1559*





:: برچسب‌ها: به من ,
:: بازدید از این مطلب : 249
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: