خریداران نفت ایران به دنبال معافیت از تحریم‌های اتحادیه اروپا هستند
نوشته شده توسط : zwembril

در چارچوب تحریم‌های اتحادیه اروپا، بیمه‌گران اروپایی از هرگونه بیمه کشتی‌هایی که در هر جای دنیا حامل نفت خام و سوخت برای ایران هستند، منع شده‌اند

همزمان با انتشار گزارش‌هایی از افزایش میزان عرضه نفت خام ایران در بازارهای آسیا، گفته شده است که خریداران آسیایی نفت ایران در حال رایزنی با اتحادیه اروپا هستند تا از تحریم‌ها علیه این کشور معاف شوند.

خبرگزاری رویترز، روز جمعه، ۱۶ مارس (۲۶ اسفند)، گزارش داده است که صادرات نفت خام ایران به کشورهای شرق آسیا به ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار تن در ماه مارس رسیده است که بیشترین میزان در سه ماه اخیر است.

میزان صادرات نفت خام ایران به کشورهای آسیای شرقی در زمان مشابه سال میلادی گذشته نیز میزان مشابهی گزارش شده است.

در عین حال، خبرنگار رویترز در بروکسل، از رایزنی نمایندگان کشورهای خریدار نفت خام ایران در آسیا، با مقامات اتحادیه اروپا خبر داده است.

اتحادیه اروپا روز بیستم ژانویه گذشته اعلام کرد که خرید نفت خام ایران را از ابتدای ماه ژوئیه (یازده تیر) متوقف می‌کند. براساس تحریم‌های مصوب این اتحادیه، شرکت‌های بیمه‌گر اروپایی از هرگونه بیمه کشتی‌هایی که در هر جای دنیا حامل نفت خام و سوخت برای ایران هستند، منع شده‌اند.

گفته شده است که خریداران آسیایی نفت خام ایران در مذاکرات خود با اتحادیه اروپا خواهان مستثنی شدن از تحریم‌های این اتحادیه علیه ایران شده‌اند.

بیمه‌گران اروپایی بیمه اغلب نفتکش‌های دنیا را به عهده دارند و امتناع احتمالی آنها از وارد شدن به قراردادهای خرید نفت خام ایران، ریسک خرید نفت از این کشور را افزایش می‌دهد و می‌تواند بر بازار نفت ایران در آسیا تاثیر بگذارد.

چین، هند، ژاپن و کره جنوبی بزرگ‌ترین خریداران نفت خام ایران به شمار می‌روند.

به دنبال اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا در ژانویه گذشته، ایران اعلام کرد که این اتحادیه تنها خریدار ۱۸ درصد نفت خام ایران بوده است و با حذف خریداران اروپایی، بازار جدیدی برای نفت خام ایران پیدا می‌شود.

اما در صورتی که محدودیت شرکت‌های بیمه‌گر برای بیمه محموله‌های نفت خام ایران بدون استثنا اجرایی شود، خریداران آسیایی نفت خام ایران نیز در واردات نفت از این کشور با مشکل روبرو می‌شوند.

نفتکش‌های ایران در آب‌های آسیا

خبرگزاری رویترز در گزارشی از ثابت ماندن میزان عرضه نفت خام ایران در بازارهای آسیا، خبر داده و نوشته است که انتظار می‌رود نفتکش هامون، متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و حامل ۲۳۰ تا ۲۸۰ هزار تن نفت خام، حوالی روز بیستم و پنجم مارس (یکشنبه هفته آینده) به سنگاپور برسد.

هامون سومین نفتکشی است که از روزهای پایانی ماه فوریه گذشته تاکنون، نفت خام ایران را به شرق آسیا می‌برد. پیش از آن، دو نفتکش دلوار و داراب، برای انتقال نفت خام ایران راهی شرق آسیا شده‌اند.

در گزارش رویترز به نقل از یکی از فعالان در بازار جهانی نفت آمده است که محموله‌های نفت خام ایران در خاورمیانه با استقبال چندانی روبرو نیستند، چون اغلب خریداران این بازار به دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران تصویب شده‌اند، نمی‌توانند پول نفت ایران را به راحتی پرداخت کنند.

گزارش شده است که انتظار می‌رود میزان صادرات نفت خام ایران به شرق آسیا تا پیش از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا در ماه ژوئیه، روندی ثابت داشته باشد.

یکی از فعالان در بازار جهانی نفت به رویترز گفته است: "خریداران معمول نفت ایران که توانسته‌اند مشکل پرداخت پول به ایران را حل کنند، می‌توانند دست‌کم تا اول ماه ژوئیه یا تا زمانی که دولت‌هایشان به آنها بگویند، به خرید خود ادامه دهند."

خریداران به دنبال جایگزین

اما در عین حال، گزارش هایی از مذاکرات بی‌نتیجه خریداران نفت خام با مقامات ایران برای امضای قراردادهای نفتی جدید منتشر شده است.

گفته شده است که شرکت نفتی ژاپنی شوآشـل که با خرید روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام از ایران، از مهم‌ترین مشتریان نفت خام این کشور به شمار می‌رود، تاکنون موفق به تمدید قرارداد خرید نفت از ایران نشده است.

نمایندگان شوآشل، که شرکت رویال داچ شل و شرکت نفت عربستان سعودی از سهامداران عمده‌اش هستند، هفته گذشته با مقام‌های ایران دیدار کردند، اما به توافق نرسیدند.

وزارت اقتصاد کره جنوبی نیز روز جمعه، ۱۶ مارس، اعلام کرد که دولت عراق وعده داده است در صورتی که تحریم‌ها علیه ایران بر عرضه جهانی نفت خام تاثیر بگذارد، عراق آماده است که نفت خام مورد نیاز کره جنوبی را تامین کند.

گزارش شده است که این توافق در دیدار معاون وزیر انرژی کره جنوبی با معاون نخست وزیر عراق در امور انرژی در روز پنجشنبه، ۱۵ مارس، به دست آمده است.

بر اساس اعلام دولت کره جنوبی، مقامات ارشد عراق گفته‌اند که اگر کره جنوبی در واردات نفت خام نیازمند کمک باشد، عراق می‌تواند برای انتقال محموله های نفتی خود به این کشور اولویت بدهد.





:: برچسب‌ها: ژاپن ,
:: بازدید از این مطلب : 324
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : شنبه 27 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: