ارزش تجارت كشور امسال از مرز 110 میلیارد دلار عبور می كند
نوشته شده توسط : zwembril

' حمید صافدل ' روز شنبه در گفت وگویی عنوان كرد: وزن تجارت در 11 ماهه سال 90 حدود 105 میلیون تن بوده كه تا پایان سال این میزان از مرز 115 میلیون تن عبور خواهد كرد كه در واقع نوعی ركورد جدید در تجارت كشور تلقی می‌شود.

وی با اشاره به هدف گذاری 75 میلیارد دلاری برای صادرات سال 91 در شورای عالی صادرات، گفت: برای اولین بار در صادرات خدمات و كالاهای با فناوری بالا یك میلیارد دلاری هدف گذاری شده است.

وی با تاكید بر وزارت صنعت، معدن و تجارت سال آینده از صادرات با فناوری های بالا حمایت خواهد كرد، گفت : از آنجایی كه محصولات بر اساس فناوری های مبتنی بر دانش ارزش افزوده بیشتری را برای كشور به همراه دارند باید رفته رفته از صدور محصولات خام و كمتر عمل آوری شده دور و به سمت تولیدات با فناوری و دانش بالا پیش رویم.

*چالش‌های تجارت 90

معاون وزیر صنعت ، معدن تجارت در بخش دیگری از سخنان خود در باره مشكلات حوزه تجارت در سال 90 گفت : نوسانات ارز از جمله مسائلی بود كه حوزه تجارت خارجی را با چالش مواجه كرد هرچند كه استنباط بسیاری این بود كه افزایش نرخ ارز می تواند به نفع صادركننده باشد اما واقعیت این است كه صادركنندگان هم علاقه‌مند به بازار با ثبات ارز خواهند بود.

وی معتقد است : بازار با ثبات می تواند استمرار تولید را در بر داشته باشد و اساسا استمرار با ثبات تولید است كه می تواند كالاهای تعهد شده توسط تجار و بازرگانان را آماده عرضه به بازارهای بین المللی كند .

صافدل توضیح داد: هرگونه بی ثباتی در حوزه‌های پولی و مالی و سایر حوزه های مرتبط بر اقتصاد و تجارت می ‌تواند بر اجرای به موقع تعهدات تجار و بازرگانان اثر گذار باشد .

رییس كل سازمان توسعه تجارت در ادامه سخنان خود نوسانات در وضع عوارض صادراتی و برداشت های متفاوت از شرایط وضع شده در مورد كالاهای صادراتی را از دیگر چالش های تجارت سال 90 دانست .

وی در توضیح مطلب خود افزود: به عنوان نمونه با وجود اینكه عوارض سنگ های معدنی لغو شده بود تا چندین ماه برداشت های متفاوت از این تصمیم صورت می گرفت و در هشت ماه اول سال صادرات این محصولات به شدت متاثر از این تصمیم بود .

به گفته وی ، وضع عوارض برای شمش حاصل از براده فلزات سرب و روی هم صادرات كشور را متاثر كرده بود به طوریكه شورای اقتصاد و هیات وزیران در روزهای پایانی سال طی مصوبه ای به صراحت عدم شمول عوارض صادراتی در شمش حاصل از براده را اعلام كردند .

صافدل تاكید كرد : برهمین اساس امیدواریم كه در سال 91 شاهد تصمیات این چنینی كه در صادرات كشور و اجرای تعهدات بازرگانان تاثیر منفی دارد ، نباشیم .

اقتصام **1601**





:: برچسب‌ها: قرمز , عشق ,
:: بازدید از این مطلب : 289
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : شنبه 27 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: