نوشته شده توسط : zwembril

عملکرد دولت سوریه در قبال اقلیت کرد در قامشلی باعث بروز درگیری هایی خونین در این شهر شد

در حالی که کردهای سوریه سالگرد درگیری های خونین با نیروهای امنیتی این کشور را در سال ۲۰۰۴ در شهر قامشلی گرامی داشتند، به نظر می رسد اقلیت کرد این کشور در پیوستن به اعتراضات علیه حکومت بشاراسد، رئیس جمهور با هم اتفاق نظر ندارند

کردها که ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت سوریه را تشکیل می دهند، اکثرا درنواحی شمال شرق و در مناطق مرزی با عراق و ترکیه ساکن هستند.

دهه ها است که مقامات سوری از بیم احتمال خودمختاری کردها، تبعیض هایی را علیه آنها اعمال کرده اند.

بسیاری از آنها براساس یک قانون جنجالی که در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی به تصویب رسید، شهروندی این کشور را رد کردند.

عملکرد دولت سوریه در قبال اقلیت کرد این کشوردر مارس سال ۲۰۰۴ باعث بروز درگیری هایی خونین در شهر قامشلی بین آنها و نیروهای امنیتی این کشورشد.

اگر چه درگیریهای سال ۲۰۰۴ در قامشلی به طور گسترده ای از سوی رسانه های جهانی نادیده گرفته شد، اما فعالان مخالف بشار اسد ازطریق شبکه های اجتماعی دراینترنت از هموطنانشان خواستندتا سالگرد این روز را گرامی بدارند.

درگیری های قامشلی

درگیری در شهر قامشلی زمانی آغاز شد که دو تیم سوری الفتوی که مورد حمایت اعراب این کشور قرار دارد با تیم الجهاد که از حمایت کردهای سوریه برخوردار است در ۱۲ مارس سال ۲۰۰۴ با هم مسابقه داشتند.

"بسیاری از رهبران کرد می گویند شورای ملی سوریه برای تضمین حقوق کردها، اقدامات کافی انجام نداده، تا در مقابل کردها هم از آنها حمایت کنند."

گفته می شود اندکی پس از شروع بازی این دو تیم، پلیس ضد شورش وارد ورزشگاه شده و پس از مدتی این بازی به یک خشونت گسترده تبدیل می شود.

در جریان این درگیری شش تن از حامیان دو تیم کشته و سه نفر هم به دلیل ازدحام جمعیت به هنگام فرار از استودیوم جان خود را از دست دادند.

روز بعد از این حادثه، تیراندازی نیروهای امنیتی به مراسم خاکسپاری کشته شده ها، باعث شعله ور شدن خشم کردها شده که این امر به بروز نا آرامی هایی گسترده در شهرها و دهکده ها مجاور قامشلی منجر شد.

کردها در خیابان های قامشلی با دست زدن به اعتراض شعارهایی علیه دولت داده و حتی مجسمه حافظ اسد، رئیس جمهوری سابق این کشور را تخریب کردند.

نیروهای امنیتی نیز دست به سرکوب اعتراض ها زدند که این باعث فرار بسیاری از کردهها به منطقه کردنشین عراق شد.

هشت سال بعد

درگیری های قامشلی نشان داد که کردهای این کشور با دولت سوریه همسویی ندارند

هشت سال پس ازوقایع قامشلی، مخالفان بشار اسد، تشابهات زیادی بین اتفاقات آن زمان و اقدام نیروهای امنیتی در سرکوب معترضان می بینند.

از زمان آغاز اعتراضات در سوریه درمارس سال گذشته میلادی، شبکه های اجتماعی در اینترنت، در غیاب حضور خبرنگاران در صحنه های درگیری، اقدام به انتشار گزارش، عکس و فیلم کرده اند.

برخی از این سایت ها با درج آگهی هایی خواستار گرامیداشت هشتمین سالگرد درگیری ها در قامشلی شدند.

کردهای مردد

درگیری های سال ۲۰۰۴ قامشلی نشان داد که کردهای این کشور چندان با دولت سوریه همسویی ندارند و بسیاری از آنها تمایل دارند تا در اعتراضات جاری شرکت کنند.

اما بسیاری از احزاب سیاسی کرد که سالهاست به فعالیت های مخفیانه مشغول هستند، هنوز به شورای ملی سوریه که در صدد متحد کردن مخالفان است، نپیوسته اند.

بسیاری از رهبران کرد می گویند شورای ملی سوریه برای تضمین حقوق کردها، اقدامات کافی انجام نداده، تا در مقابل کردها هم از آنها حمایت کنند.

گفته می شود شورای ملی سوریه اخیرا برای جلب نظر اقلیت ها به ویژه کردها تلاش هایی انجام داده است.

از سوی دیگر در بین برخی از گروههای کرد ، اختلافات سیاسی باعث بروز تنش هایی بین آنها شده است.

بعضی از فعالان کرد مخالف بشار اسد در سوریه، اعضای حزب اتحاد دمکراتیک کردستان را به حمایت از دولت این کشور متهم کرده اند.

هرچند حزب اتحاد دمکراتیک کردستان این ادعاها رارد کرده ، اما ظاهرا ایجاد اتحاد بین این اقلیت کرد چشم اندازی درازمدت دارد.

بشار اسد در اقدامی برای دلجویی از کردها، در آوریل سال گذشته ، به بسیاری از کردها، تابعیت سوری اعطا کرد. هرچند که کاملا مشخص نیست که چه تعداد از کردهای سوریه این تابعیت را دریافت کردند.

اولویت اصلی برای کردهای سوری، پیوستن به گروه مخالف خاصی نیست، بلکه مسئله اساسی برای آنها تضمین برخورداری از حقوق مدنی در این کشور است.

هر آن چه که تصمیم کردهای سوریه باشد، مطمئنا آنها نقشی مهم دردستاوردهای اعتراضات این کشور خواهند داشت.





:: برچسب‌ها: فیلم ,
:: بازدید از این مطلب : 257
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: