مفاهیم قرآنی در 'پیشونی سفید' با زبان كودكانه طرح شده اند
نوشته شده توسط : zwembril

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'سیدجواد هاشمی' عصر چهارشنبه در نشست نقد و بررسی فیلم 'پیشونی سفید' در سالن سعدی مركز همایش های برج میلاد، گفت: خیلی خوشحالم كه پس از 28 سال فعالیت در حرفه معلمی، موفق شدم یك كار برای كودكان بسازم.

وی با بیان آنكه امید زیادی به این فیلم نداشتم، افزود: از زمانی كه نظر مسعود فراستی(منتقد سینما) را در باره این فیلم جویا شدم و وی گفت كه فیلمی خوبی نیست، مطمئن شدم كه فیلم خوبی ساخته ام.

هاشمی با یادآوری آنكه فیلمنامه این كار سینمایی را در مدت دو روز نوشته است، افزود: بطور كلی فیلمنامه ها در سینمای ایران نقاط ضعف بسیاری دارند اما امیدوارم روزی بتوانم فیلمنامه كسی را تبدیل به فیلم كنم كه حق مطلب را ادا كند.

كارگردان فیلم سینمایی 'پیشونی سفید' ادامه داد: وقتی برای دریافت كمك های دولتی بمنظور ساخت این فیلم مراجعه كردم، گفتند كه اگر اسم مسعود اطیابی (تهیه كننده فیلم) را برداری، نصف هزینه ساخت را می دهیم، اما بیش از هر چیزی به اخلاق پایبندم.

وی افزود: پس از شنیدن این اظهار نظر، دوستان خود را جمع كردم و از هركدام مبلغی قرض گرفتم و در نهایت فیلم با سختی بسیار ساخته شد.

هاشمی گفت: همان ابتدا به كسانی كه پول قرض دادند گفتم، ممكن است این پول بازنگردد اما با این حال دوستان قبول كردند.

وی افزود: البته در اواسط ساخت فیلم، به علت آنكه یكی از چك هایم در آستانه برگشت خوردن قرار داشت، از بنیاد سینمایی فارابی حدود یك پنجاهم كل هزینه سخت فیلم را قرض گرفتم.

هاشمی در ادامه به برخورد نامناسب مسوولان جشنواره فیلم كودك اصفهان با فیلم 'پیشونی سفید' اشاره كرد و گفت: این فیلم برای كودكان و حتی بزرگترها ساخته شده است.

وی با بیان آنكه متاسفان برخی مسوولان جشنواره فیلم كودك اصفهان به موزیكال بودن این فیلم و رقص های موجود در آن ایراد گرفته بودند، افزود: موزیكال بودن و داشتن رقص، از ملزومات فیلم كودك است و اكنون كودكان ما ماهواره نگاه می كنند و ما به این مهم توجهی نداریم.

هاشمی همچنین درباره فضاسازی های موجود در فیلم 'پیشونی سفید' گفت: قصد داشتم جغرافیایی فیلم را فقط به ایران اختصاص ندهیم به همین علت سعی شده بود از موسیقی ملل مختلف در فیلم استفاده شود زیرا خیر و شر در همه جای دنیا وجود دارد.

'علی علایی' منتقد میهمان در این نشست درباره فیلم 'پیشونی سفید' گفت: زمانی اقتصاد سینمای ایران بر حول محور سینمای كودك می چرخید بطوری كه برخی سینماها به گروه های نمایش كودك اختصاص یافته بودند.

وی با بیان آنكه در آن دوران، پر فروش ترین كارهای سینمایی ایران، فیلم های كودك و نوجوان بودند، افزود: این در حالیست كه اكنون سینمای كودك دچار یك بحران جدی شده است.

این منتقد سینما با بیان آنكه فیلم كودك بر موزیك و رقص استوار است، گفت: سینمای كودك عین همین اتفاقاتی است كه در فیلم 'پیشونی سفید' به نمایش گذاشته شد.

علایی پایان خوش، خوب و بد مطلق، اتفاقی كه برای شخصیت شرور داستان می افتد، نیاز كودك به جادو و تطابق ساختمان افسانه با ذهن كودك را، ویژگی های فیلم 'پیشونی سفید' بیان كرد.

وی گفت: وقتی فیلمنامه یك فیلم كودك نوشته می شود باید توجه داشت كه ذهن كودك افسانه ساز است و عیب فیلم 'پیشونی سفید' در اینجاست كه كودك می تواند قصه را زودتر از روایت دریابد و حدس بزند.

فیلم سینمایی 'پیشونی سفید' به كارگردانی سیدجواد هاشمی عصر چهارشنبه در سالن همایش های برج میلاد ویژه اصحاب رسانه اكران شد.

این فیلم مضمونی كودكانه دارد و امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، امین زندگانی، نیلوفر خوش‌خلق، نادر سلیمانی، هومن حاجی‌عبدالهی، امیر غفارمنش و ترلان پروانه ایفای نقش می كنند.

سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر تا 22 بهمن ادامه دارد.

فراهنگ ** 9140 ** 1071





:: برچسب‌ها: سیاه و سفید , نقاشی های دیواری ,
:: بازدید از این مطلب : 303
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: