روزنامه‌های کابل: دوشنبه، ۲۹ حوت
نوشته شده توسط : zwembril

عکس و تترهای صفحه نخست ماندگار

روزنامه‌های چاپ کابل در آخرین روز سال ۱۳۹۰ خورشیدی، بیشتر به بررسی تحولات افغانستان در سال گذشته و پیش‌بینی اوضاع این کشور در سال ۱۳۹۱ پرداخته و ابراز امیدواری کرده‌اند که این سال، سال خوبی باشد.

روزنامه افغانستان نوشته است که سال ۱۳۹۰ خورشیدی در افغانستان با آشوب و جنجال‌های فراوان و ترور رهبران جهادی همراه بود. نویسنده افزوده است که هرچند در این سال با ورود آمریکا به روند صلح با طالبان، این برنامه وارد مرحله تازه‌ای شد، اما در نهایت طالبان گفتگوها را به حالت تعلیق درآوردند.

این روزنامه جنجال‌ها میان مجلس و حکومت افغانستان را از رویدادهای مهم سال گذشته دانسته و نوشته است که این جنجال‌ها با رد طرح بودجه ۱۳۹۱ از سوی مجلس نمایندگان به دلیل عدم توازن و ناعادلانه بودن آن، در آخرین روزهای این سال ادامه یافت.

به نظر نویسنده، عدم رعایت توازن میان مناطق مختلف کشور در بودجه، گذشته تاریخی دارد و "این امر از حکومت‌های گذشته به صورت یک امر پذیرفته شده، به میراث مانده است". روزنامه افغانستان افزوده است: در حالی که دولت باید مبارزه با تبعیض را در دستور کار خود قرار دهد، خود در طرح بودجه برخورد "ناعادلانه" دارد.

هشت صبح نوشته است که جنجال‌های سال گذشته میان مجلس و حکومت با تایید صلاحیت ۹ عضو کابینه از جانب مجلس، تقریبا پایان یافت و این مساله باعث شد که دولت به فکر افراد مورد نظر خود در دادگاه عالی و دادستانی کل کشور بیفتد.

به نظر این روزنامه، سال ۱۳۹۰ با "اشتباه‌های" سربازان خارجی در افغانستان همراه بود و از جمله سوزاندن نسخه‌های قرآن در بگرام و کشتار ۱۶ غیرنظامی در قندهار باعث تحریک مردم علیه غربی‌‎ها شد و آقای کرزی موضوع خروج زودهنگام نیروهای خارجی را مطرح کرد.

هشت صبح معتقد است که هر چند روابط حکومت افغانستان در این سال با متحدان غربی آن گرم بود و چند پیمان استراتژیک میان افغانستان و چند کشور غربی امضا شد، اما گفتگوها بر سر پیمان استراتژیک با آمریکا به دلیل پافشاری افغانستان بر توقف عملیات شبانه نیروهای خارجی، امضا نشده است.

این روزنامه در ادامه تاکید کرده است که "انتظار اساسی این است که حکومت در راستای حکومت‌داری بهتر، قانون‌مداری و خدمات‌رسانی بهتر، گام بردارد و با استفاده از فرصت‌های پیش‌آمده، حمایت جامعه جهانی را در قالب سند‌های همکاری و پیمان‌های استراتژیک به همراه داشته باشد."

اما بر اساس پیشبینی ماندگار، سال آینده با چالش‌های زیادی همراه خواهد بود و عمده‌ترین آنها "بحران امنیتی" است. به نظر نویسنده، "برنامه خرج نیروهای آمریکایی در ۲۰۱۴ و تاکید آقای کرزی بر خروج آنها در ۲۰۱۳ حکایت از آن دارد که طالبان و پاکستان حمله‌هایشان را بیشتر می‌کنند و خشونت‌های بیشتری به‌راه خواهند انداخت."

کارتون روزنامه افغانستان

به نظر این روزنامه، "چالش دیگر بحران اقتصادی ا‌ست که به نظر می‌رسد در سال آینده به اوج خود برسد؛ زیرا سال ۱۳۹۰ و پیش‌تر از آن، میلیاردها دلار از کمک‌های جامعه جهانی و عواید مملکت به بیرون از کشور برده شد و نیز نبود امنیت سبب کندی در سرمایه‌گذاری‌ها شد و کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان رو به کاهش بوده است."

ماندگار اما در ادامه افزوده است که "به‌رغم این‌همه ناامیدی و چشم‌اندازهای تاریک، اگر در سال پیش رو با تجربه از سال‌های گذشته، به اصلاحِ سیاست‌ها و اجرای برنامه‌هایِ درست پرداخته شود و صادقانه برای جبران مافات تلاش شود، می‌توانیم به دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای در تمام عرصه‌ها در کشور نایل آییم."

روزنامه دولتی انیس، اصلاح و هیواد، که معمولا مطالب آن به رنگ‌های سیاه و سفید چاپ می‌شود، تیترهای صفحات بیرونی شماره‌های امروز خود را به نشانه فرارسیدن نوروز به رنگ سبز چاپ کرده و از جمله انیس در سرمقاله خود، سال آینده خورشیدی را برای افغانستان "سال امیدها" خوانده است.

این روزنامه سال ۱۳۹۰ را سالی "با دستاوردها و چالش‌ها" خوانده و نوشته است که مردم از "جنگ تحمیلی" خسته شده و حالا با راه‌اندازی برنامه مصالحه دولت با شورشیان، چشم به راه پایان مخاصمت‌ها و تحکیم صلح سراسری در کشور هستند.

انیس ابراز خوش‌بینی کرده است که افغان‌ها با برادری و عقلانیت و روحیه همدیگرپذیری، در سال نو دل‌های خود را از کینه، نفاق و دشمنی پاک کنند، در فکر تفاهم شوند و بر مشکلات فایق آیند. این روزنامه ابراز امیدواری کرده است که سال آینده خورشیدی سال پایان جنگ در افغانستان باشد.

روزنامه اراده در سرمقاله خود با عنوان "سال جدید و آرزوهای قدیمی" با ذکر این که با روی کار آمدن "رژیم جدید در افغانستان آرزوهای جدیدی در دل‌های ما جوانه زد"، پرسیده است که "اینک بعد از یازده سال چه تغییری در خواست‌های ما ایجاد شده است؟ آیا تا حال به یکی از آن خواست‌ها رسیده‌ایم؟"

به نظر نویسنده، بیشتر آرزوهای مردم افغانستان در یازده سال گذشته برآورده نشده است. اراده معتقد است که در افغانستان مردم به "نان" می‌اندیشند و کمتر به چگونه زیستن. نویسنده افزوده است که تا زمانی که شکم انسان سیر نباشد، دشوار است که آرزوهای بزرگ در ذهن او پرورده شود.

روزنامه در ادامه تاکید کرده است که با آغاز سال نو، دولت افغانستان تکانی به خود بدهد، به وضعیت کشور نگاه کند و به آینده کشور بیندیشد. به نوشته اراده، همانگونه که طبیعت تغییر و تحول می‌کند، دولت افغانستان هم در خود تغییر بیاورد.

اما آرمان ملی نوشته است که "ما همچنان درگیر جنگ هستیم و دشمن بیشتر از سال‌های گذشته بی‌رحم شده، فساد و مواد مخدر گلوی مردم بی‌دفاع افغانستان را می‌فشارد". نویسنده پرسیده است که "در سایه نظام آلوده به فساد، که حلقات مافیایی در آن خانه کرده،" می‌شود آرزوی پایان بی‌سر و مانی در زندگی مردم را داشت.

سرمقاله‌نویس آرمان ملی افزوده است که هر چند مردم با آغاز سال نو امیدوارند که این سال، سال پایان بدبختی مردم افغانستان باشد، اما با حکومت آقای کرزی، مردم "روز خوش نخواهند دید". به نظر نویسنده، دولت برای رسیدن طالبان به قدرت "زمینه‌سازی می‌کند".

روزنامه خدمتگار با اشاره به خبر بازداشت چند گروه متهم به بمبگذاری و حملات انتحاری در روز نوروز در شهرهای افغانستان، نوشته است که طالبان تلاش دارند که نوروز را "سیاسی کنند". این در حالی است که به نظر نویسنده، نوروز در سراسر افغانستان جشن گرفته می‌شود.

خدمتگار همچنین نوشته است: طالبان گفته‌اند که نوروز مربوط به آئین زرتشتی و "حرام" است. در حالی که به باور این روزنامه، جشن نوروز پیش از آیین زرتشت وجود داشته، پس از آن در میان مرسوم بوده است و حالا هم در افغانستان وجود دارد.

سرمقاله‌نویس خدمتگار افزوده است که در زمان جهاد، مجاهدین نسبت به جشن نوروز واکنش منفی نشان ندادند، اما پس از به قدرت رسیدن گروه طالبان در افغانستان در دهه هفتاد خورشیدی، مخالفت با نوروز به وسیله "ملاهای مدارس پاکستانی" مطرح شد.

روزنامه در ادامه نوشته است که مشکل طالبان تنها با نوروز نیست، بلکه آنها با آثار تاریخی افغانستان هم مخالفت دارند، در حالی که برای این مخالفت و "تعصب" خود دلایل صریحی ندارند و توجیهاتی هم که ارائه کرده‌اند، بیشتر "ناروا و ساختگی" است.





:: برچسب‌ها: خانواده ,
:: بازدید از این مطلب : 227
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: