درخواست از احمدی‌نژاد: بازار فرعی ارز را گسترش دهید
نوشته شده توسط : zwembril
مصباحی مقدم، توکلی، نادران

سه نماینده اقتصاددان مجلس ایران در گذشته به دلیل نظراتی که در مورد نحوه هدفمندکردن یارانه‌ها ابراز کرده بودند، به تندی مورد انتقاد آقای احمدی‌نژاد قرار گرفته بودند

سه نماینده منتقد دولت در مجلس ایران در نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور این کشور، ضمن استقبال از تصمیم بانک مرکزی برای فعال کردن صرافی‌ها، خواهان گسترش یافتن بیشتر بازار فرعی ارز به منظور کاستن از اثر تحریم‌های بین‌المللی شده‌اند.

الیاس نادران، احمد توکلی و غلامرضا مصباحی مقدم در این نامه که روز ۲۹ اسفند، آخرین روز سال ۱۳۹۰، منتشر شد، نوشته اند که در پی افزایش تحریم های بین المللی علیه ایران و قطع خدمات سوئیفت (اتحادیه جهانی انتقالات بین بانکی)، مبادلات ارزی برای بانک های ایرانی، به ویژه بانک های دولتی "بسیار دشوار" شده است.

این سه نماینده مجلس ایران از دولت خواسته اند که بازار فرعی ارز را گسترش دهد و از این طریق تأمین نیازهای وارداتی را آسان تر کند.

به عقیده آنها، ارزی که در اختیار بانک مرکزی است باید تنها به تأمین کالاهای اساسی اختصاص یابد و تأمین سایر نیازهای ارزی به بازار غیر رسمی محول شود.

دولت و بانک مرکزی ایران در پی بروز بحران در بازار ارز این کشور در پی این بودند که بازار غیر رسمی ارز را با همکاری پلیس تعطیل کنند، اما سرانجام حدود یک هفته پیش به ادامه فعالیت این بازار تن دادند.

آقایان نادران، توکلی و مصباحی مقدم در نامه خود به آقای احمدی نژاد یادآوری کرده اند که در جلسه "غیرعلنی و غیر رسمی" مجلس در روز ۹ بهمن به وزیر اقتصاد هشدار داده بودند که تعطیل کردن بازار فرعی ارز ممکن نیست، اما او تلاش کرد با "بگیر و ببند" نرخ تک نرخی را حاکم کند و موفق نشد.

امضاکنندگان نامه به رئیس جمهور ایران پیشنهاد کرده اند که دولت، بازار فرعی ارز را گسترش دهد و صادر کنندگان را از سپردن پیمان ارزی معاف کند تا آنها بتوانند ارز حاصل از صادرات کالاهای خود را در داخل یا خارج از کشور با واردکنندگان معامله کنند و از این طریق اثر تحریم های بین المللی را که مبادلات مالی ایران را هدف قرار داده اند، کاهش دهند.

"پذیرش واقعیت و مدیریت آن در جهت حق، شرط عقل و تدبیر است"

سه نماینده مجلس خطاب به رئیس جمهور

به نوشته آنها، بانک مرکزی ایران باید از دخالت در بازار فرعی تا حد ممکن بپرهیزد و تفاوت زیاد نرخ دولتی و نرخ آزاد را به رسمیت بشناسد.

به عقیده این سه نماینده مجلس، بانک مرکزی همچنین باید از تلاش برای کسب درآمد ریالی از طریق فروش ارز یا تلاش برای کاستن از قیمت غیر رسمی آن برای جلب "رضایت کوتاه مدت" افکار عمومی خودداری کند.

آنها نوشته اند: "پذیرش واقعیت و مدیریت آن در جهت حق، شرط عقل و تدبیر است".

منتقدان می گویند که دولت تلاش کرده است با دامن زدن به بحران ارز و افزودن به قیمت آن، منابع ریالی لازم برای پرداخت یارانه های نقدی را فراهم کند.

اما دولت منتقدان خود را به توطئه علیه ثبات اقتصادی از طریق ایجاد آشوب در بازار ارز و طلا متهم می کند.





:: برچسب‌ها: فرانسه , عکاسی ,
:: بازدید از این مطلب : 250
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: