نوشته شده توسط : zwembril

1 فروردین 1376

استاد 'ابوالحسن شیخ' پدر علم شیمی نوین ایران در 90 سالگی درگذشت. وي اولین دانشجوي ایراني بود كه به دریافت درجه دكتراي شیمي نایل شد.

1 فروردین 1365

رییس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه ‌ای كاربرد سلاح های شیمیایی توسط عراق علیه نیروهای ایرانی را محكوم كرد

1 فروردین 1356

شبكه اول تلویزیون سراسری آلمان فدرال در یك برنامه مستند 12 دقیقه ای به فعالیت ماموران ساواك در آلمان و همكاری گسترده سازمانهای اطلاعاتی دو كشور اعتراف كرد.

1 فروردین 1342

با تحریم نوروز از سوی 'امام خمینی' (ره)، مجالس جشن و شادی در كشور برگزار نشد. بعضی از مراجع نیز بر سر در منازل خود، پرچم سیاه افراشتند. این تحریم پس از برگزاری رفراندوم فرمایشی محمدرضا پهلوی در ششم بهمن 1341 و به منظور مخالفت با این همه پرسی صورت گرفت .

1 فروردین 1339

مدرسه علمیه 'حقانی' با تلاش حجج‌اسلام 'سید‌محمد حسینی بهشتی'، 'مهدی حائری تهرانی'، 'علی مشكینی' و 'حسین حقانی' با هدف تحول در نظام آموزشی حوزه و كادر سازی برای فعالیت ‌های آینده آن در قم تاسیس شد.

1 فروردین 1339

چهار روز پس از ورود سردار 'محمد داوود' صدر اعظم افغانستان به تهران اعلامیه مشتركی مبنی بر توسعه روابط دو كشور در تهران و كابل منتشر شد.

1 فروردین 1325

'هری اس. ترومن' رییس جمهور امریكا، 'ژوزف استالین' رهبر و سیاست‌مدار كمونیست شوروی را تهدید كرد كه چنانچه دستور خروج نظامیان روس را از ایران صادر نكند، آمریكا نیز در ایران مداخله نظامی خواهد كرد.

1 فروردین 1325

'سیدضیاءالدین طباطبایی' به دستور 'احمدقوام' (قوام السلطنه) و به موجب ماده 5 حكومت نظامی بازداشت شد.علت بازداشت او اقدام علیه امنیت عمومی كشور و حیف و میل اعانات مربوط به زلزله‌زدگان گرگان عنوان شده بود.

1 فروردین 1314

طبق بخشنامه وزارت امور خارجه نام كشور در مكاتبات رسمی از پرس و پرشیا به ایران تبدیل شد.

1 فروردین 1314

تاریخ رسمی كشور بر ماه های شمسی تنظیم شد و به كار بردن ماه های هجری قمری ممنوع شد.

1 فروردین 1311

بانك ملی ایران برای اولین بار اسكناس چاپ كرد. نخستین اسكناس‌ ها با عكس رضاخان و دكتر 'لیندن بلات‌' مدیركل بانك و 'علاء میر' بازرس دولت به جریان افتاد.

1 فروردین 1309

سفارت ایران در جده توسط 'حبیب الله هویدا' (عین الملك‌) تأسیس شد. وی تا آذر 1312 وزیر مختار ایران در عربستان بود.

1 فروردین 1307

همسر 'رضاخان' و عده‌ای از زنان درباری بدون رعایت حجاب اسلامی برای شركت در مراسم تحویل سال، وارد حرم حضرت معصومه(س) شدند، اما با اعتراض روحانیون و مردم مجبور به خروج از حرم شدند.

1 فروردین 1300

مراسم سلام نوروزی در كاخ گلستان و در حضور 'احمدشاه قاجار' برگزار شد. در این مراسم 'رضاخان' فرمانده قزاق ها، فرماندهان سوئدی نظمیه و ژاندارمری، 'سیدضیاء الدین طباطبایی' رییس الوزراء و تنی چند از درباریان حضور داشتند‌. گفتنی است بسیاری از رجال كشور، در پی كودتای سوم اسفند 1299 'رضاخان' در زندان به سر می‌بردند.

1 فروردین 1300

اداره 'بلدیه' در تهران و شهرستانها از حالت انجمن های شهری خارج و به صورت شهرداری تحت نظارت مستقیم دولت درآمد.

1 فروردین 1299

كلنل 'فضل الله خان' از صاحب منصبان ژاندارمری در اعتراض به قرارداد 1919 'وثوق الدوله' با انگلیس كه متضمن تحت الحمایگی ایران توسط انگلیسی‌ ها بود خودكشی كرد.

1 فروردین 1296

'وثوق الدوله' رییس الوزراء باتشكیل سپاه 11 هزار نفره جنوب تحت فرماندهی انگلیس، موافقت كرد. نمایندگی ‌های سیاسی روس وانگلیس در دهم مرداد سال گذشته درخواست تشكیل سپاه جنوب به فرماندهی انگلیس و افزایش نیروهای قزاق به فرماندهی روسها را به سپهسالار اعظم رییس الوزراء داده بودند.

1 فروردین 1290

به دلیل باقی ماندن قوای بیگانه در خاك ایران‌، مردم از برگزاری مراسم جشن نوروز خودداری كردند. به دعوت علما روز اول فروردین عزای ملی اعلام شده بود.

اطلاع**9131**1717





:: برچسب‌ها: ظروف چینی , د , عکس ها ,
:: بازدید از این مطلب : 291
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: