مثنوی معنوی روی امواج بی‌بی‎سی
نوشته شده توسط : zwembril

ما برای تهیه این برنامه‌ها به نسخه‌های مختلفی از مثنوی مراجعه کردیم و حتی نسخه‌های صوتی این کتاب بزرگ را که در ایران تهیه شده است، شنیدیم

آمدن مثنوی معنوی روی امواج بی‌بی‎سی، داستانی دارد.

در سال ۲۰۱۰ در آستانه یک سفر کاری به کابل دوستی در آن شهر از من خواست کاست(نوار)‌های مثنوی معنوی را برایش ببرم.

مشغله‌های کاری باعث شد تا نتوانم کاست‌هایی را که احتمالا در ایران ضبط شده بود، برایش تهیه کنم.

روز قبل از سفر، در آخرین ساعات بعد از کار، با خود فکر کردم چرا خودم بخش‌هایی از مثنوی را ضبط نکنم و برایش نبرم. دنبال هم‌صدا گشتم و شهباز ایرج، همکارم را که شاعر و نویسنده صاحب ذوقی است و چندان از نظر پنهان هم نبود، پیدا کردم.

طرح ضبط مثنوی را با او در میان گذاشتم، حرفم را تمام نکرده بودم که با خشنودی پذیرفت و به سوی استودیو راه افتادیم.

در کابل کاست‌ها را به دوستم دادم و نگفتم با صدای کیست. یک ساعت بعد زنگ تلفنم به صدا درآمد و او از آن سوی خط فریاد زد: عالی است!.

فکر کردم قضاوتش از روی دوستی و مهربانی است، در مدتی که در کابل بودم، تلاش کردم نظر شنونده‌های متفاوت را جویا شوم، خوشبختانه همه نظرها مثبت بود و تشویق کننده.

دنبال هم‌صدا گشتم و شهباز ایرج، همکارم را که شاعر و نویسنده صاحب ذوقی است و چندان از نظر پنهان هم نبود، پیدا کردم

به یاد روزهایی که برنامه‌های هنری ادبی رادیو و تلویزیون افغانستان، مانند "شهر قصه" و "ترازوی طلایی" را اجرا می‌کردم، تصمیم گرفتم طرح ضبط اولین کتاب صوتی بی‌بی‌سی به زبان دری را با لطف‌الله لطیف مسئول برنامه‌های بی‌بی‌سی برای افغانستان در میان بگذارم، او نمونه قبلا ضبط شده را شنید و پسندید و موافقت کرد همه مثنوی ضبط و از طریق برنامه های بی بی سی پخش شود.

اکنون پس از بیش از یک سال کار، یک سال جر و بحث و سخت‌گیری و سخت‌کوشی و مهم‌تر از همه، یادگیری‌های فراوان و کمک بی‌شائبه سید مخدوم رهین، حیدری وجودی و واصف باختری و نیز چندین نسخه‌شناس و محقق ادبیات در کشورهای دیگر، چهل برنامه نیم ساعته آماده پخش شده اند که اولین برنامه آن اول حمل/فروردین ۱۳۹۱ خورشیدی ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه شب به وقت افغانستان روی موج خواهد رفت.

در باره مثنوی معنوی و جایگاه آن در قلب و روان مردمان فارسی زبان، فکر نمی‌کنم بتوان حرف تازه‌ای به آنچه تا به حال گفته شده، افزود.

ما برای تهیه این برنامه‌ها به نسخه‌های مختلفی از مثنوی مراجعه کردیم و حتی نسخه‌های صوتی این کتاب بزرگ را که در ایران تهیه شده است، شنیدیم و سعی کردیم در کاری که انجام می‌دهیم دقت لازم را به خرج دهیم.

با این همه از شنوندگان این برنامه‌ها می‌خواهیم برای هرچه بهتر شدن بازپخش‌ این برنامه ها نظرات‌شان را با ما در میان بگذارند.

نشانی ایمیل ما این است: dari@bbc.co.uk

برنامه "مثنوی معنوی روی امواج بی بی سی" در بخش‌های نیم ساعته هر سه‌شنبه ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه به وقت افغانستان، پخش می شود و چهارشنبه‌ها ساعت یازده شب، پنجشنبه‌ها ۱۰ و ۳۰ دقیقه شب و دوشنبه‌ها ساعت یازده شب باز پخش می‌شوند.





:: برچسب‌ها: اتومبیل , سیاتل ,
:: بازدید از این مطلب : 240
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: