آمریكای لاتین در سالی كه گذشت
نوشته شده توسط : zwembril

سالی كه در واپسین روزهای آن به سر می بریم، سرشار از حوادث پر فراز و نشیب سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در سطح بین المللی بود. حوادثی كه برای گروهی مملو از شادی و رویكرد مثبت و برای مناطقی نیز عامل جنبش های خشمگین خیابانی و سركوب و جنایت شد و از این حیث این سال به یكی از منحصر به فردترین سال‌ها در عرصه جهانی تبدیل شد. مروری بر 365 روز گذشته كشورهای آمریكای لاتین نشان از خرسندی مردم این قاره و نگرانی دولت های غربی دارد.

**اتفاقهای مهم رخ داده سال 1390 در آمریكای لاتین

-----------------------------------------------------------

- كاهش صادرات نفت ونزوئلا به ایالات متحده در واكنش به تحریم شركت ملی نفت ونزوئلا توسط آمریكا

- پیروزی 'هومالا' در پرو مساوی با قرار گرفتن در كنار مخالفان آمریكا در آمریكای لاتین

- آغاز موج عظیم سرمایه‌گذاری‌ چین در آمریكای لاتین

- 'دنیل اورتگا' پیروز انتخابات نیكاراگوئه

- دومین حضور پیروزمندانه یك زن در انتخابات آرژانتین

- فیدل كاسترو ركوردار سوقصدها

- پیشی گرفتن برزیل به عنوان ششمین قدرت جهان از انگلیس

- سفر دكتر احمدی نژاد به آمریكای لاتین و شكست آمریكا با فرش قرمز زیر پای رییس جمهور ایران

- افزایش تنش میان انگلیس و آرژانتین بر سر جزایر مالویناس

- نتیجه انتخابات مقدماتی،كاپریلس رقیب هوگو چاوز در انتخابات ریاست جمهوری

**نگاهی اجمالی به هریك از این رویدادهای مهم

-----------------------------------------------------

پیروزی دیلما روسف در برزیل

«دیلما روسف» مراسم تحلیف خود را به عنوان اولین رییس جمهوری زن برزیل به جای آورد و سكان هدایت بزرگترین كشور آمریكای لاتین را به دست گرفت. «روسف» به عنوان سی ‌و ششمین رییس جمهوری برزیل جانشین «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» شد.

تحریم شركت ملی نفت ونزوئلا توسط آمریكا

ایالت متحده هفت شركت خارجی ازجمله شركت دولتی نفت ونزوئلا را به دلیل داد و ستد با ایران تحریم كرد. بهانه این تحریم این بود كه این شركت ها در فعالیت های مربوط به تامین فرآورده های بنزینی برای ایران دست داشته اند، اما در پی این خبر ونزوئلا هم در مقابله با تحریم های یكجانبه آمریكا علیه ایران اعلام كرد كه صادرات نفت خود به آمریكا را در آینده تضمین نمی كند.

پیروزی هومالای مخالف آمریكا در پرو

'یولانتا هومالا' نامزد چپگرا و هوادار هوگو چاوز با كسب 51.3 درصد از آرا یعنی 7 میلیون و 226 هزار و 621 رای از رقیب خود 'كیكو فوجیموری' 35 ساله، دختر آلبرتو فوجیموری رییس سابق جمهوری پرو با 48.6 برابر با 6842549 رای در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در انتخابات پیروز شد تا یكی دیگر از كشورهای حوزه آمریكای لاتین به جبهه مخالفان آمریكا بپیوندد.

آغاز سرمایه‌گذاری‌ عظیم چین در آمریكای لاتین

چین دارای رتبه سوم سرمایه گذاری جهانی در آمریكای لاتین بعد از آمریكا و هلند است.

بنابه گزارش ها، آمریكا با 17 درصد، هلند با 13 درصد و چین با 9 درصد به ترتیب مقام های اول تا سوم كشورهای سرمایه گذار در آمریكای لاتین را دارا می باشند كه بیشترین سرمایه گذاری چین در استخراج معادن و نفت و گاز این كشور می باشد.

دنیل اورتگا پیروز انتخابات نیكاراگوئه

دنیل اورتگا 65 ساله كه نبرد با دیكتاتوری سوموزا(1937- 1979) مورد حمایت آمریكا بود را در كارنامه خود دارد، با كسب 62.65 درصد آرا از 90 درصد صندوق های شمارش شده به عنوان رییس جمهور این كشور در سمت خود باقی ماند.

دومین حضور پیروزمندانه یك زن در انتخابات آرژانتین

دومین پیروزی 'كریستینا فرناندس كرچنر' 58 ساله، درحالی رخ داد كه وی به عنوان اولین بانوی آمریكای جنوبی نام برده شد كه توانسته است برای دو دوره متوالی، در انتخابات ریاست جمهوری دومین كشور پهناور آمریكای جنوبی با جمعیت 40 میلیون نفری پیروز شود. نتیجه این انتخابات به عنوان یك رویداد تاریخی بزرگ و ركورد شكن ثبت شد.

فیدل كاسترو ركوردار سوقصدها

فیدل كاسترو كه همواره به عنوان شخص خبرساز رسانه ها مطرح می باشد این بار نیز پا به عرصه كتاب جهانی گینس نهاده و به عنوان شخصی كه بیشترین سوقصد به جانش انجام گرفته معرفی شد كه رهبر انقلابی 85 ساله كوبا در زندگی سیاسی خود یعنی از سال 1959 تا سال 2006 در مجموع از 638 سوءقصد جان سالم به در برده كه همه این سوءقصدها پیش از واگذاری قدرت فیدل به برادرش رائول كاسترو در سال 2006 روی داد و سیا سازمان جاسوسی آمریكا در خارج از این كشور عامل آنها بوده است.

پیشی گرفتن برزیل به عنوان ششمین قدرت جهان از انگلیس

برزیل در سال جاری میلادی جایگاه انگلیس را به عنوان ششمین قدرت اقتصادی بزرگ جهان تصاحب كرد. بنا به گزارش 'داگلاس مك ویلیامز' رییس موسسه لندنی مطالعات اقتصادی CEBR (مركز پژوهش های اقتصادی و بازرگانی) جایگاه اول تا پنجم دست نخورده به ترتیب در اختیار آمریكا، چین، ژاپن، آلمان و فرانسه باقی مانده است، اما طبق یك پیش بینی صورت گرفته؛ تا سال 2050 میلادی این فهرست دچار تغییرات زیادی خواهد شد و اسامی شش قدرت اقتصادی جهان به ترتیب عبارت خواهد بود؛ از چین، هند، آمریكا، برزیل، ژاپن و روسیه. این درحالی است كه تا ده سال پیش یعنی در اواخر دهه 1980 میلادی، برزیل به عنوان یكی از كشورهای بی بضاعت و بدهكار به حساب آمده و هیچگاه نمی توانست به ظرفیت های اصلی خود در بحث اقتصاد دست پیدا كند.

سفر دكتر احمدی نژاد به آمریكای لاتین و شكست آمریكا

روسای جمهور ایران، ونزوئلا، نیكاراگوئه، كوبا و اكوادور، همانند دو برادر همدیگر را در آغوش گرفته و پیمان دوستی خود را برای همیشه تمدید كردند تا با اتحاد خود برای توقف جنون امپریالیسمی آمریكا قدم بردارند.

در این سفر یك هفته ای رییس جمهور ایران به آمریكای لاتین، ملاقات با همتایان و سایر مقامات ارشد این كشورها و گفتگو و تبادل نظر در مورد مسایل مورد علاقه طرفین ازجمله مسایل منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و همچنین مسایل مربوط به بحران اقتصادی اروپا و آمریكا از جمله موضوعات و محورهای مورد مذاكره در جریان این سفر بود. سفر به این چهار كشور آمریكای لاتین همچنین منجر به عقد دهها موافقتنامه همكاریهای مشترك در زمینه های اقتصادی چند جانبه شد.

افزایش تنش میان انگلیس و آرژانتین بر سر جزایر مالویناس

ماجراجویی ناوهای اكتشافی انگلیس در اقیانوس اطلس ‌جنوبی باعث ایجاد حساسیت زیاد در منطقه شده و واكنش آرژانتین را بدنبال داشته است. در دوره ای كه بحران مالی سراسر دنیا را فراگرفته و منازعه بر سر به دست آوردن انرژی و سوخت فسیلی هر روز بیشتر می شود، ذخایر نفت اقیانوس اطلس جنوبی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. ازسوی دیگر اشتهای سیرنشدنی دستیابی به نفت و گاز و دستیابی هر چه بیشتر به منابع انرژی قابل دسترس، كاوشگران را به سوی جست‌وجو برای اكتشاف در جزایر مالویناس هدایت كرده است.

بحران بین دو كشور زمانی اوج گرفت كه در ماه دسامبر 2011/دی ماه، دولت بوئنوس‌آیرس با تصویب لایحه‌ای فوری به دستور كریستینا فرناندس كرچنر، رییس‌جمهوری آرژانتین، تردد و عبور و مرور كشتی‌ها در این شبه جزیره را محدود كرد و برای تمامی ناوهای در حال حركت به این منطقه، درخواست مجوز عبور كرد كه این اقدام خشم دولتمردان انگلیسی را برانگیخت و در همین راستا دیوید كامرون نخست وزیر انگلیس، آرژانتین را استعمارگر نامید!

استعمارگر خطاب دادن آرژانتین توسط نخست وزیر انگلیس، آغازگر خشم و اعتراض های ضدانگلیسی در بوئنوس آیرس شد، تا آنجا كه با داغ شدن بحث مالویناس، صدها نفر مقابل سفارتخانه انگلیس در بوئنوس آیرس تجمع كرده و پرچم این كشور را در مقابل سفارت این كشور به آتش كشیدند و مجلس سنای آرژانتین نیز این عمل انگلیس را محكوم كرد.

كاپریلس یهودی، رقیب هوگو چاوز شد

'هنریك كاپریلس' استاندار ایالت 'میراندا' در رقابت بین گروههای مخالف دولت كه پنج نفر در آن شركت داشتند، پیشتاز شد و توانست با كسب 62.2 درصد آرا به عنوان رقیب چاوز 'اسب تیزپای ونزوئلا'، در انتخابات آینده ریاست جمهوری معرفی شود.

انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در هفتم اكتبر سال جاری میلادی (16 مهر ماه 91) برگزار می شود و در جریان رقابت پیش انتخاباتی برای تعیین رقیب چاوز كه روز یكشنبه 23 بهمن برگزار شد، كاپریلس آرای یك میلیون و 800 هزار نفر را كسب كرد كه به وی مجوز حضور در این رقابت سیاسی را می دهد.

جمعیت واجد شرایط رای دهی در انتخابات آتی این كشور 18 میلیون برآورد شده است كه در جریان رای گیری مخالفان دولت تنها 16 درصد از این تعداد مشاركت داشتند.

پژوهش**ف.د**9123





:: برچسب‌ها: عکس ها , نیویورک ,
:: بازدید از این مطلب : 266
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: