عید و سنت های اسلامی در آینه آیات و روایات (2)
نوشته شده توسط : zwembril

واژه عید تنها یك بار در قرآن و آن هم آیه 114 سوره مائده به كار رفته و در تفسیر این آیه آمده است: در اعیاد اسلامی به مناسبت اینكه در پرتو اطاعت یك ماه مبارك رمضان و یا انجام فریضه بزرگ حج، صفا و پاكی فطری نخستین به روح و جان باز می گردد و آلودگی های خلاف فطرت از میان می رود، عید گفته شده است و از آنجا كه روز نزول مائده روز بازگشت به پیروزی و پاكی و ایمان به خدا بوده است حضرت مسیح (ع) آن را عید نامیده است.

همانطور كه در روایات وارد شده نزول مائده در روز یكشنبه بود و شاید یكی از علل احترام روز یكشنبه در نظر مسیحیان نیز همین بوده است.

در روایتی كه از علی (ع) نقل شده می خوانیم 'و كل یوم لا یعصی الله فیه فهو یوم عید' هر روز كه در آن معصیت خدا نشود روز عید است نیز اشاره به همین موضوع است، زیرا روز ترك گناه، روز پیروزی و پاكی و بازگشت به فطرت نخستین است.

و نیز در یكی از اعیاد، آن حضرت فرمود: امروز تنها عید كسی است كه خداوند روزهاش را پذیرفته و عبادتش را سپاس گزارده است، هر روز كه خداوند مورد نافرمانی قرار نگیرد، عید راستین است.

در روایات اسلامی برای اعیاد، بویژه اعیاد مذهبی از جمله عید فطر، آداب و رسوم خاصی از جانب معصومین توصیه شده است از جمله اینكه عیدهای خودتان را با تكبیر زینت بخشید و عید فطر و قربان را با گفتن ذكر لا اله الا الله، الله اكبر، الحمد لله و سبحان الله، زینت بخشید.

عید، زمان نو شدن و پاك شدن از گناهان است و نوروز زنده شدن و برپاشدن دوباره هستی پس لازم است تا با بهره گیری از احادیث و روایاتی كه از ائمه اطهار علیهم السلام به ما رسیده روزهای آغاز سال را سپری كنیم تا سالی همراه با معنویت و بركت داشته باشیم.

فراهنگ 1883





:: برچسب‌ها: بچه ها , مکزیک ,
:: بازدید از این مطلب : 219
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: