ذوالفنون ستاره آسمان موسیقی ایران بود
نوشته شده توسط : zwembril

'محمد میزمانی' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: با رفتن استاد ذوالفنون از بین ما جای خالی او در عرصه موسیقی بسیار حس می‌شود چرا كه این استاد ارزشمند در شناساندن موسیقی فاخر به علاقه مندان نقش بسزایی ایفا می‌كرد و جامعه موسیقی دیگر نمی تواند از اندیشه های والای او بهره ببرد.

مدیر كل دفتر موسیقی گفت: یكی از نكات برجسته استاد ذوالفنون شخصیت متواضع او در كنار قابلیت‌های منحصر بفرد موسیقی بود كه همین امر سبب میشد موسیقی اجرایی ذوالفنون با دیگر گونه های موسیقی از این دست متمایز باشد.

وی یاد آور شد: هر هنرمندی با زبانی خاص، هنر خود را ارائه می دهد و استاد ذوالفنون نیز از این مهم مستثنی نبود و درك و دریافت خود را از موسیقی داشت كه با سبكی متفاوت آن را عرضه می كرد، اما نگرش او از درك مفاهیم هنر قابل توجه بود كه امیدوارم این نگاه در موسیقی كشورمان الگو قرار گیرد تا تولید موسیقی فاخر و شكوفایی این هنر را در بر داشته باشد.

میرزمانی با بیان اینكه ذوالفنون یكی از برجسته ترین موسیقیدانان مكتب سنتی ایران بود، خاطرنشان كرد: امیدواریم شاگردان استاد با زنده نگاه داشتن یاد او راهش را ادامه دهند و پله های ترقی را یك به یك طی كنند تا جامعه موسیقی كمتر جای خالی ذوالفنون را احساس كند.

پیكر زنده یاد جلال ذوالفنون نوازنده برجسته سه تار، صبح امروز -چهارشنبه- از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان امام زاده طاهر كرج تشییع شد.

این مراسم با حضور مسوولین و هنرمندان عرصه موسیقی و با استقبال دوستداران این استاد برجسته برگزار شد.

جلال ذوالفنون در 20 اسفند 1316 در آباده متولد شد. در كودكی به همراه خانواده‌اش به تهران آمد و فراگیری موسیقی را در ده سالگی در خانوادهای اهل موسیقی شروع كرد برای ادامه تحصیل به هنرستان موسیقی ملی رفت و در آنجا با سازهای دیگر چون تار و ویلن آشنا شد.

هم‌زمان با تأسیس رشته موسیقی در دانشكده هنرهای زیبا، به آنجا راه یافت؛ آشنائی با شخصیت‌های موسیقی ملی ایران از جمله نورعلیخان برومند و داریوش صفوت، شناخت تازه‌ای از موسیقی اصیل ایران و امكانات وسیع سه‌تار برای وی به ارمغان آورد و از سال 1346 فعالیت خود را روی سه تار متمركز كرد.

وی از روش‌های اساتیدی چون ابوالحسن صبا، ارسلان درگاهی و همچنین راهنمائی‌های احمد عبادی بهره یافت و پس از پایان دوره دانشكده در مركز حفظ و اشاعه موسیقی ملی به تدریس سه‌تار مشغول شد.

ذوالفنون طی سالها به تدریس و اشاعه موسیقی خود كه عنوان مكتب ذوالفنون را دارد ، پرداخت و توانست شاگردان زیادی را در عرصه موسیقی ردیف دستگاهی تربیت كند.

فراهنگ ** 9252**1588





:: برچسب‌ها: شهری ,
:: بازدید از این مطلب : 289
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: